Templul de aramă. Biografia lui Padmasambhava, întemeietorul buddhismului tibetan

Preț: 65,00 lei
Disponibilitate: în stoc la furnizor
Autor: Iulian Lucian Maidanuc
ISBN: 978-630-336-061-4
Editura: Herald
Anul publicării: 2024
Pagini: 544
Categoria: Religie
DESCRIERE
Templul de aramă. Biografia lui Padmasambhava, întemeietorul buddhismului tibetan - Iulian Lucian Maidanuc
Padmasambhava, numit de tibetani Guru Rinpoche, „Preţiosul maestru", a trăit în secolul al VIII-lea, fiind originar din India. Conform tradiţiei, el ar fi putut să-l urmeze la tron pe tatăl său, regele din Oddiyana, însă a ales viaţa de ascet rătăcitor, primind învăţături de la marii maeştri buddhişti ai Indiei. A petrecut o vreme în Nepal, unde a meditat în peşteri până când a obţinut realizarea supremă.
În Tibet a ajuns în jurul anului 775, la invitaţia regelui tibetan, iar tradiţia afirmă că a reuşit să îmblânzească spiritele Tibetului, care până atunci împiedicaseră ridicarea mănăstirii Samye, prima mănăstire buddhistă din Tibet. Rolul său în răspândirea buddhismului în Tibet este atât de important, încât este considerat de tradiţie părintele fondator al buddhismului tibetan, fiind numit şi „Al doilea Buddha".
Templul de aramă este numele sub care e cunoscută prima biografie a lui Padmasambhava. Ea prezintă devenirea sa ca maestru şi ca buddha, fiinţă iluminată, de la apariţia sa miraculoasă, în mijlocul unei flori de lotus, până la plecarea sa din Tibet, după ce o bună parte dintre tibetani se convertiseră la buddhism.
CUPRINS:
PREFAŢĂ
PREAMBUL
MULŢUMIRI
PARTEA ÎNTÂI. INTRODUCERE
CAPITOLUL 1. CONSIDERAŢII INTRODUCTIVE... 25
1. 1. O uriaşă provocare... 25
1. 2. Scopul lucrării şi metodologia... 27
1. 3. Limitele lucrării... 30
CAPITOLUL 2. CONŢINUT ŞI TERMINOLOGIE... 32
2. 1. Structura lucrării... 32
2. 2. Precizări terminologice... 34
2. 3. Precizări privind transliterarea cuvintelor tibetane... 36
PARTEA A DOUA
CONTEXTUL ZANGS GLING MA
CAPITOLUL 3. CONTEXTUL LITERAR, AUTORII ŞI CONTEXTUL ISTORIC... 41
3. 1. Consideraţii introductive... 41
3. 2. Zangs gling ma ca biografie spirituală (rnam thar)... 46
3. 3. Zangs gling ma ca învăţătură-tezaur (gter ma)... 53
3. 4. Descoperitorii de învăţături-tezaur (gter ston)... 59
3. 5. Ye shes mTso rgyal, testatoarea Zangs gling ma... 65
3. 6. Nyang ral Nyi ma 'Odzer, descoperitorul Zangs gling ma... 68
3. 7. Un mare semn de întrebare... 71
3. 8. Contextul istoric al Zangs gling ma... 75
3. 9. Concluzii... 77
CAPITOLUL 4. BUDDHISMUL VAJRAYANA: CÂTEVA REPERE ESENŢIALE... 80
4. 1. Consideraţii introductive... 80
4. 2. O abordare diferită: valorificarea naturii umane pe calea împlinirii spirituale... 83
4. 3. începuturile buddhismului tantric... 86
4. 4. Tantra buddhistă şi tantra hinduistă... 91
4. 5. Mahayana şi Vajrayana, între antinomie şi complementaritate... 93
4. 5. 1. Mahayana şi Vajrayana în antinomie: speculaţia metafizică şi experienţa nemijlocită... 94
4. 5. 2. Mahayana şi Vajrayana în complementaritate: călugărul învăţat şi yoghinul realizat... 99
4. 5. 3. Elemente ale metafizicii Mahayana adoptate de Vajrayana... 103
4. 6. Tehnologia iluminării: upăya, mijloacele iscusite din Vajrayana... 107
4. 6. 1. Elementele de bază ale practicii Vajrayana: o scurtă enumerare... 108
4. 6. 2. Elementul central al practicii Vajrayana: yoga divinităţilor... 111
4. 6. 3. Elementul indispensabil al practicii Vajrayana: relaţia dintre maestru şi discipol... 113
4. 7. Concluzii: paradoxul tantric... 115
PARTEA A TREIA
PORTRETUL ISTORIC AL LUI PADMASAMBHAVA
PORTRETUL ISTORIC AL LUI PADMASAMBHAVA
CAPITOLUL 5. IMAGINEA LUI PADMASAMBHAVA ÎN TEXTELE TIBETANE ANTERIOARE ZANGS GLING MA... 121
5. 1. Consideraţii introductive... 121
5. 2. Sursele examinate... 123
5. 3. dBa' bzhed: Mărturia lui dBa'... 124
5. 3. 1. dBa' bzhed şi legătura cu clanul dBa'... 125
5. 3. 2. Ce este dBa' bzhed... 127
5. 3. 3. Padmasambhava în dBa' bzhed... 128
5. 3. 4. Câteva consideraţii în legătură cu dBa'gSal nang şi Padmasambhava... 135
5. 3. 5. Scurte concluzii privind dBa' bzhed... 137
5. 4. Cele patru manuscrise Dunhuang... 139
5. 4. 1. Padmasambhava ca vidyadhara şi Al Doilea Buddha, în ITJ644... 139
5. 4. 2. Padmasambhava ca maestru al tradiţiei Vajrakilaya, în PT44... 141
5. 4. 3. Padmasambhava ca autor de comentarii tantrice, în ITJ321... 143
5. 4. 4. Padmasambhava ca îmblânzitor de spirite feminine, în PT307... 143
5. 5. Concluzii... 145
PARTEA A PATRA
CELE ŞAPTE IPOSTAZE ALE IMAGINII LUI PADMASAMBHAVA ÎN ZANGS GLING MA
CAPITOLUL 6. ASCETUL NEBUN (SMYONPA)... 151
6. 1. Consideraţii introductive... 151
6. 2. O privire generală asupra capitolului 2 din Zangs gling ma... 152
6. 2. 1. Dansul de pe acoperişul palatului... 153
6. 2. 2. Plecarea în exil... 159
6. 2. 3. Şederea în Dumbrava Rece... 162
6. 2. 4. Bătălia cu regele malefic... 170
6. 2. 5. Peregrinările prin câmpuri funerare... 176
6. 3. Transformarea în heruka... 185
6. 3. 1. Sensul transformării în heruka... 185
6. 3. 2. Opt trepte ale transformării în heruka... 188
6. 4. O posibilă legătură cu tradiţia smyonpa, nebunii sfinţi ai Tibetului... 192
6. 4. 1. Smyonpa, nebunii sfinţi din buddhismul tibetan... 193
6. 4. 2. Padmasambhava văzut ca smyon pa... 196
6. 4. 3. Ipoteze privind legătura dintre Padmasambhava şi tradiţia smyon pa... 200
6. 5. Concluzii... 201
CAPITOLUL 7. DISCIPOLUL (SLOB MA)... 203
7. 1. Consideraţii introductive... 203
7. 2. Capitolul 3 din Zangs gling ma: examinarea textului... 205
7. 2. 1. întâlnirea cu maestrul Prabhăhasti... 205
7. 2. 2. întâlnirea cu servitoarea Kumări... 208
7. 2. 3. întâlnirea cu Kun dga' mo şi iniţierea tantrică... 210
7. 2. 4. Primirea învăţăturilor tantrice de la cei zece maeştri... 213
7. 3. Iniţierea tantrică în Zangs gling ma... 217
7. 3. 1. Treptele prealabile iniţierii... 217
7. 3. 2. Călugăriţa Kun dga' mo, ca manifestare a Vajrayogini... 221
7. 3. 3. Iniţierea tantrică: o scurtă comparaţie între tradiţie şi textul din Zangs gling ma... 224
7. 4. Cele zece învăţături tantrice primite de Padmasambhava... 228
7. 5. Concluzii... 231
CAPITOLUL 8. EROUL (DPA' BO)... 233
8. 1. Consideraţii introductive... 233
8. 2. Prima parte a capitolului 4 din Zangs gling ma: examinarea textului... 234
8. 2. 1. Padmasambhava şi Mandarava în peştera din Maratika... 235
8. 2. 2. Prima ardere pe rug, în Za hor... 241
8. 2. 3. A doua ardere pe rug, în Oddiyana... 245
8. 3. Hayagriva şi Vajravarahi, modele divine pentru eroul tantric şi eroina tantrică... 252
8. 4. Arderea pe rug şi apariţia din lotus: semnificaţii şi conexiuni... 254
8. 5. Karmamudra, poarta spre realizarea supremă... 258
8. 6. Concluzii... 265
CAPITOLUL 9. ÎMBLÂNZITORUL DE DEMONI (BDUD 'DUL)... 267
9. 1. Consideraţii introductive... 267
9. 2. Examinarea textelor din Zangs gling ma privind îmblânzirea spiritelor... 269
9. 2. 1. Padmasambhava ca bdud 'dul în Bodhgaya, în partea finală a capitolului 4... 269
9. 2. 2. Padmasambhava ca bdud 'dul în peştera Yang le shod din Nepal, în capitolul 5... 272
9. 2. 3. Padmasambhava ca bdud 'dul la sosirea în Tibet, în capitolul 9... 278
9. 2. 4. Padmasambhava ca bdud 'dul la prima întâlnire cu regele tibetan, în capitolul 10... 284
9. 2. 5. Padmasambhava ca bdud 'dul în bSam yas, în capitolul 11... 288
9. 2. 6. Padmasambhava ca bdud 'dul în capitolul 20, căutând gardian pentru bSam yas... 291
9. 3. îmblânzirea spiritelor în Zangs gling ma: înţelesurile ei, personajele şi metoda... 297
9. 3. 1. Polaritatea îmblânzit versus neîmblânzit... 297
9. 3. 2. înţelesurile îmblânzirii: subjugare violentă şi cucerire non-violentă... 300
9. 3. 3. îmblânzitorul: maestrul... 303
9. 3. 4. Neîmblânzitul: cele opt clase de zei şi demoni... 306
9. 3. 5. îmblânzitul: dharmapala, protectorii buddhismului... 311
9. 3. 6. Thabs şi 'dul ba: metoda îmblânzirii... 314
9. 4. îmblânzirea spiritelor: compararea textelor din Zangs gling ma cu cele anterioare ei... 326
9. 5. îmblânzire versus anihilare, din perspectiva abordării Vajrayăna... 330
9. 6. Concluzii... 333
CAPITOLUL 10. MAESTRUL (SLOB DPON)... 336
10. 1. Consideraţii introductive... 336
10. 2. Examinarea textelor... 338
10. 2. 1. Acordarea iniţierii tantrice şi transmiterea învăţăturilor... 340
10. 2. 2. Conducerea ritualurilor tantrice... 343
10. 2. 3. Alcătuirea de practici tantrice... 346
10. 2. 4. Traducerea de texte tantrice... 351
10. 2. 5. Acordarea de învăţături şi sfaturi privind conduita... 358
10. 2. 6. îndreptarea încălcărilor de samaya ale discipolilor, prin primirea confesiunii lor... 364
10. 2. 7. Explicarea învăţăturilor Vajrayana... 367
10. 3. Cele trei niveluri ale iniţierii tantrice în Zangs gling ma... 369
10. 4. Padmasambhava ca deţinător al liniei de transmitere şi chestiunea legitimităţii... 372
10. 5. Rolurile maestrului tantric... 375
10. 6. Adecvarea învăţăturilor tantrice la nevoile discipolilor... 378
10. 7. Câteva aspecte privind relaţia dintre maestru şi discipol în Zangs gling ma... 386
10. 8. Concluzii... 389
CAPITOLUL 11. ATOTCUNOSCĂTORUL (KUNMKHYEN)... 392
11. 1. Consideraţii introductive... 392
11. 2. Examinarea textelor... 396
11. 2. 1. Cunoaşterea trecutului... 397
11. 2. 2. Cunoaşterea viitorului... 399
11. 2. 3. Cunoaşterea gândurilor celorlalţi... 403
11. 2. 4. Folosirea puterilor magice şi apariţiilor miraculoase... 404
11. 2. 5. Ascunderea învăţăturilor gterma... 411
11. 3. Cele şase cunoaşteri supranaturale (mngon shes drug)... 419
11. 4. Relaţia dintre Atotcunoscător (kun mkhyeri) şi vidyadhara (rig 'dzin)... 421
11. 5. Relaţia dintre Atotcunoscător (kun mkhyeri) şi mahasiddha (grub cheri)... 426
11. 6. Concluzii... 432
CAPITOLUL 12. ILUMINATUL (SANGS RGYAS)... 434
12. 1. Consideraţii introductive... 434
12. 2. Apariţia miraculoasă a lui Padmasambhava... 435
12. 3. Floarea de lotus... 438
12. 4. Autogenerarea... 440
12. 5. Padmasambhava ca nirmănakăya... 442
12. 6. Padmasambhava ca emanaţie a lui Buddha Amitabha şi Avalokitesvara... 444
12. 7. Concluzii... 447
PARTEA A CINCEA
IMAGINEA LUI PADMASAMBHAVA, ÎNTRE MIT ŞI ISTORIE
CAPITOLUL 13. TREI PORTRETE ALE LUI PADMASAMBHAVA... 451
13. 1. Consideraţii introductive... 451
13. 2. Primul portret al lui Padmasambhava, în şapte ipostaze... 451
13. 3. Al doilea portret: cele opt manifestări ale lui Guru Rinpoche în Zangs gling ma... 456
13. 4. Al treilea portret: autoportretul lui Padmasambhava, în nouă ipostaze... 465
CAPITOLUL 14. O PRIVIRE COMPARATIVĂ ÎNTRE ZANGS GLING MA ŞI TEXTELE ANTERIOARE EI... 469
14. 1. Punctul de plecare... 469
14. 2. Compararea textelor... 472
14. 2. 1. Textele cu similaritate semnificativă: îmblânzirea spiritelor... 473
14. 2. 2. Textele cu similaritate discutabilă... 478
14. 2. 3. Textele cu abordări diametral opuse: pledoariile celor două tabere adverse... 485
14. 2. 4. Textele care nu au corespondent în Zangs gling ma... 488
14. 2. 5. Concluzii preliminare privind compararea textelor... 490
14. 3. Chestiunea duratei şederii lui Padmasambhava din Tibet... 493
14. 3. 1. Cele două pledoarii... 493
14. 3. 2. Padmasambhava în Tibet, înainte de invitarea sa la curtea regală tibetană... 498
14. 3. 3. Şederea lui Padmasambhava în peştera din mChimsphu... 501
14. 3. 4. Concilierea divergenţelor dintre dBa'bzhed şi Zangs gling ma... 507
14. 4. Concluzii privind comparaţia dintre textele Zangs gling ma şi cele anterioare ei... 510
CAPITOLUL 15. TRĂSĂTURILE ESENŢIALE ALE ZANGS GLING MA... 515
CAPITOLUL 16. CONCLUZII GENERALE... 520
BIBLIOGRAFIE... 522
Accesul clienţilor
-Cărţi noi
-- 52,00 lei55,00 lei (-5,45%)
- 45,00 lei
- 75,00 lei82,50 lei (-9,09%)
Promoţii
-- 50,00 lei55,00 lei (-9,09%)
- 26,00 lei28,00 lei (-7,14%)
- 52,00 lei55,00 lei (-5,45%)
RECENZII