Pedagogia curativa

Pedagogia curativa
Preț: 29,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
ISBN: 978-606-704-287-0
Anul publicării: 2018
Pagini: 248

DESCRIERE

Pedagogia curativa - Rudolf Steiner
 
Luând cuvântul în 1924, când atitudinile fata de persoanele cu nevoi speciale erau departe de a fi rezolvate, Rudolf Steiner a adresat un numar de prelegeri pentru un mic grup de profesori si medici, ca baza fundamentala pentru activitatea lor viitoare.
 
În cele douasprezece prelegeri, Rudolf Steiner a descris polaritati de boala si a indicat cursuri de tratament într-o analiza cuprinzatoare. El s-a referit în mod direct la corpul fizic, spirit si suflet care trebuie sa fie luate în considerare atunci când se pune un diagnostic.
 
De-a lungul cursului Steiner a oferit sfaturi valoroase în ceea ce priveste dezvoltarea proprie a educatorului, subliniind nevoia de entuziasm, umor si curaj. Revolutionar în abordare, perspectivele pe termen lung ale acestor cursuri sunt o sursa vie de inspiratie atât pentru profesionistii din domeniu, cât si parinti si alte persoane care cauta o perspectiva spirituala.
 
CUPRINS:

RUDOLF STEINER - ARTA EDUCATIEI
Ciclurile de conferinte dedicate pedagogilor Waldorf de Sorin R. Tigareanu... 11
Lista lucrarilor despre educatie... 15
CUVÂNT DE SALUT LA PRIMA EDITIE ÎN LIMBA ROMÂNA... 19
CUVÂNT ÎNAINTE AL TRADUCATORULUI... 21
CUVÂNT ÎNSOTITOR PENTRU EDITIA ROMÂNEASCA A CURSULUI DE PEDAGOGIE CURATIVA... 23
   CONFERINTA 1, DORNACH, 26 iunie 1924... 25
Cine vrea sa educe copii imperfect dezvoltati trebuie sa posede cunostinte despre practica educarii copiilor sanatosi. Observarea simptomelor si observarea substantialului starii de boala. Adevaratul spiritual-sufletesc si relatia sa cu fortele ereditare ce actioneaza în corpul ereditar. Procesele sintetice din sistemul neuro-senzorial si cele analitice din sistemul metabolic-motor. Recladirea organismului dupa cel de-al saptelea an de viata. Actiunea individualitatii. Aparitia celui de-al treilea corp; maturitatea terestra. Însemnatatea componentelor lichide, gazoase si calorice ale organismului.
   CONFERINTA A 2-A, DORNACH, 26 iunie 1924... 39
Complexul simptomatologie al vietii sufletesti "de suprafata" poate induce în eroare, asa cum este demonstrat prin discursul psiho-criminologului Wulffen. Activitatea sintetica a gândirii este vizibila în viata sufleteasca superficiala. Manifestarile vointei se bazeaza pe o activitate analitica. Eterul universal ca purtator al gândurilor; în ceea ce cladeste omul, în special sistemul sau neuro-senzorial, sunt active gândurile vii; procesul deconstructiv al acestui sistem constituie asa zisa reflectare. Cum iau nastere gânduri eronate. Relatia educatorului cu vitalitatea gândurilor. Legea pedagogica: asupra unui corp al celui ce este educat actioneaza corpul imediat superior al educatorului; exemplu: comportamentul în cazul copiilor cu vointa slaba. Întelegerea intentiilor de încarnare în relatie cu o cunoastere insuficienta sau cu o totala lipsa de cunoastere a organismului omului. Moralitate, simt de raspundere, constiinciozitate, curaj de decizie - însemnatatea lor pentru educator.
   CONFERINTA A 3-A, DORNACH, 27 iunie 1924... 59
Eu-l sta în relatie nemijlocita, nu mediata, cu fizicul. Corpul astral - legatura indirecta cu fluidul luminii, cu chimismul, cu viata generala a Universului. Patrunderea nemijlocita a esentei intime fizice ca în cadrul ochiului. Din nepatrunderea prin organe a eu-lui si corpului astral rezulta epilepsia. Tratamentul epilepsiei rezultat din cunoasterea acestui fapt. Medicatie. Organul ca gând inserat în mod just sau injust. Vointa nesigura la începutul încarnarii; dobândirea moralitatii. Defectul moral; simptome remanente. Cauzele cecitatii morale. Cleptomania - cauzele si transformarea ei.
   CONFERINTA A 4-A, DORNACH, 28. iunie 1924... 79
Considerarea karmei. Educatia din timpul vietii embrionare este educatia mamei. Cauzele eretismului epileptic, respectiv al starilor asemanatoare cu epilepsia. Asa-zisul eretism isteric la vârsta copilariei: hipersensibilitate, durere, viata interioara intensa, frica, simtaminte depresive, "revarsare", enurezis; starea de ranire sufleteasca, rerspiratia, transpiratia. Atitudinea launtrica si dispozitia educatorului. Actiune vindecatoare prin soc, schimbarea tempoului de lucru; terapia copiilor care nu au încredere în sine. Pentru educator: traire constienta a fiecarui copil, nu orientare dupa prescriptii.
   CONFERINTA A 5-A, DORNACH, 30 iunie 1924... 95
Cele doua ordonari polar opuse ale corpurilor omului. Paranoia ulterioara si organizatia metabolica debila în cazul substantei proteinice hiposulfurice; în cazul hipersulfurismului - absorbtia prea puternica si disparitia impresiilor. Gradul continutului sulfuric sau feric - stari consecutive acestora, tratament. Diversitatea notiunilor si formelor si dezvoltarea simtului pentru ele. Repetarea ritmica ca element terapeutic. Tratamentul copiilor înclinati la idei fixe. Dieta. Copii cu o stapânire suficienta sau insuficienta a sistemului motor - tratament.
   CONFERINTA A 6-A, DORNACH, 1 iulie 1924... 111
Prezentarea unui baiat în vârsta de noua ani. Anamneza exacta: Date despre dezvoltarea copilului; examenul morfologic; relatia dintre omul superior si cel inferior sub aspect morfologic si functional-procesual. Morfologia cefalica: regiunea frontala si cea occipitala; cauza si urmarile dominarii insuficiente a proceselor inferioare; respiratia. Prezentarea profilaxiei si tratamentului concret. Exemplu de vindecare a unei hidrocefalii. Expunerea esentei patogenetice a cazului prezentat. Tratament; modul în care poate fi tratata rigidizarea si învinsa dizarmonia - prin euritmie curativa, pedagogie curativa, medicamentos. Umor, mobilitate si entuziasm ca atitudine launtrica fundamentala a educatorului.
   CONFERINTA A 7-A, DORNACH, 2 iulie 1924... 125
Complexul psihologic al cazului prezentat în conferinta anterioara. - Continuarea prezentarii de cazuri de copii cu deficiente: Un baiat de sase ani si noua luni. Corpul eteric este adaptat corpului-model în mod dizarmonic. Relatia dintre creier si intestin. Tratament: Euritmie curativa si exercitii de vorbire. - Copil cu crampe preponderent în partea stânga a corpului, mai târziu cu hemiplegie stânga; model format imperfect; însemnatatea functiei intestinale; dezbaterea amanuntita a tratamentului, comportamentul pedagogic.
   CONFERINTA A 8-A, DORNACH, 3 iulie 1924... 141
Prezentari de cazuri. Hidrocefalie: Anamneza, pastrarea organizatiei embrionare; influente ereditare materne si paterne. Hipertrofia starilor de infantilism în perioade de viata ulterioare. - Cazul unui baiat cleptoman. - Prezentarea unui copil "sulfuric": Anamneza; relatia mama-copil, importanta unei rujeole la vârsta de trei ani si jumatate; necesitatea observarii vietii onirice.
   CONFERINTA A 9-A, DORNACH, 4 iulie 1924... 152
Cauza cleptomaniei la baiatul în vârsta de doisprezece ani, terapie prin comportamentul pedagogic al educatorului: Încredere în educator. Remarcarea timpurie a predispozitiei infantile la cleptomanie în relatia cu mediul înconjurator al copilului. Terapeutica: Euritmie curativa intensa; medicatie; discutarea faptei la timpul potrivit. - Terapie pentru copilul hidrocefal: atenuarea perceptiilor senzoriale; medicatie; semnificatia unei crize pentru schimbarea tabloului clinic. - Cazul unui hidrocefal în vârsta de 30 de ani. - Terapie pentru copilul "sulfuric" (conferinta a 8-a): masuri hidroterapeutice. învingerea unei trasaturi de caracter si însemnatatea ei. Necesitatea unei bune relatii a educatorului cu geniul vorbirii.
   CONFERINTA A 10-A, DORNACH, 5 iulie 1924... 169
Prezentarea unui tânar de 16 ani cu încetinirea proceselor sufletesti. Cauza trebuie cautata în nepreluarea de sistemul metabolic-motor a ceea ce traieste în organizatia cefalica: terapia pedagogica. - Cazul unui epileptic de 15 ani, medicatie si terapie pedagogica. - Cazul unei fete cu corp astral slab; evenimentul din cel de-al 3-lea sau 4-lea an de viata. - Reguli generale pentru educator: curaj esoteric, devotiune fata de detaliu - ce le sta în cale si cum pot fi învinse piedicile. Despre albinosi, horoscoape, ascendent, fiinte.
   CONFERINTA A 11-A, DORNACH, 6 iulie 1924... 187
Terapie în cazul unei fetite de zece ani cu tulburari de memorie în context cu vegetatii adenoide ca oglindire a activitatii exagerate a corpului eteric în regiunea inferioara a organismului: evocarea de impresii puternice, repetari ritmice, tratament medicamentos si prin euritmie curativa. - Remarca la un copil cleptoman. - Terapie pentru un copil somnolent, retardat: repetari ritmice, euritmie tonala, tratament medicamentos. - Despre un baiat care vede totul în culori: el nu poate stabili contactul cu lumea exterioara si traieste în corpul astral. Indicatii de pedagogie curativa. - Actiunea astrilor pe marginea exemplului horoscoapelor albinosilor; terapie pentru albinosi. - Despre modul în care trebuie traita 'miscarea de pedagogie curativa. - Despre modul de gândire din cadrul învataturii despre metamorfoza si despre aplicarea ei: Cerc si punct; conectarea la ceea ce exista deja, pentru Lauenstein la traditia spirituala din Jena.
   CONFERINTA A 12-A, DORNACH, 7 iulie 1924... 204
Aprofundarea pedagogiei Waldorf pentru copiii asa-zisi anormali. A vindeca si a educa. Fortele formatoare din laptele matern; planta în relatia ei cu omul; boala si regnul animal. Simtirea acestor relatii prin auto-educatie; conditiile acesteia din urma: dezvoltare spirituala si realitatea vietii; elementul antroposofic-substantial ca realitate si ca fundament al Societatii Antroposofice si al Goethenum-ului.
NOTE ALE TRADUCATORULUI... 216
 

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0340 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.