Parintele eficient

Parintele eficient
Preț: 39,00 lei
Disponibilitate: în stoc la furnizor
ISBN: 973-707-897-1
Editura:
Anul publicării: 2014
Pagini: 360

DESCRIERE

Parintele eficient - Thomas Gordon …copilul tău îţi face scene şi istericale? …adolescentul ţi-a scăpat de sub control, te minte şi s-a înhăitat cu o gaşcă? …odraslele tale nu vor să-şi facă ordine în cameră şi îţi răspund tot timpul obraznic? Aparent, nu ai decât două soluţii: fie îi pedepseşti, fie te dai bătut. Psihologul american Thomas Gordon propune însă o a treia cale, o metodă democratică de comunicare şi negociere între părinţi şi copii. Folosit cu succes de patru decenii, programul său de formare a „părinţilor eficienţi" te va învăţa cum să-i asculţi „activ" pe cei mici, cum să le vorbeşti fără să-i cicăleşti şi fără să-i denigrezi, cum să-i îndemni să-şi rezolve pe cont propriu problemele ce ţin exclusiv de competenţa lor şi cum să depăşiţi divergenţele cotidiene în spiritul „avantajului reciproc". Explicate clar şi cu nenumărate exemple, tehnicile de parentaj din această carte vor elimina din căminul vostru pedepsele, teribilismele şi certurile infinite, asigurând o atmosferă de respect reciproc şi de comunicare eficientă. Fragmente din carte: …foarte puţini părinţi încearcă să schimbe comportamentul copiilor lor modificând mediul care-i înconjoară. Modificarea mediului este folosită mai mult în cazul copiilor mici şi al bebeluşilor decât al celor mai mari, pentru că, pe măsură ce copiii cresc, părinţii încep să se bazeze mai mult pe metode verbale, mai ales pe cele care „umilesc" un copil sau îl ameninţă cu puterea părintească, adică pe cele care neglijează modificarea mediului şi încearcă să descurajeze verbal comportamentul inacceptabil. E mare păcat, căci schimbarea mediului este adesea foarte simplă şi foarte eficientă la copiii de toate vârstele. Părinţii încep să folosească mai mult această metodă odată ce devin conştienţi de paleta diversă de posibilităţi: 1. îmbogăţirea mediului. 2. Sărăcirea lui. 3. Simplificarea lui. 4. Restrângerea lui. 5. Oferirea unui mediu securizat. 6. Substituirea unei activităţi cu alta. 7. Pregătirea copilului pentru schimbările de mediu. 8. Planificarea în cazul copiilor mai mari. ÎMBOGĂŢIREA MEDIULUI Orice educator de grădiniţă ştie că o metodă eficientă de a opri sau preveni comportamente inacceptabile este să le ofere copiilor multe activităţi interesante — să le îmbogăţească mediul cu materiale dejoacă, de citit, jocuri, plastilină, păpuşi, puzzle-uri şi aşa mai departe. Şi părinţii eficienţi se folosesc de acest principiu: dacă puştii sunt implicaţi în ceva interesant, scade posibilitatea de „a face boacăne" sau de a-şi bate la cap părinţii. Unii dintre părinţii care urmează cursul nostru au raportat rezultate excelente în urma aranjării unei zone speciale în garaj sau într-un colţ din curtea din spate, un loc special pentru copil, unde e liber să sape, să lovească, să construiască, să picteze, să facă mizerie şi să creeze. Părinţii aleg un loc unde copilul poate face orice vrea fără să strice nimic. Plimbările cu maşina sunt momente în care puştii îşi „bat la cap" părinţii. Unele familii se asigură că micuţii au jucării, jocuri şi puzzle-uri ca să nu se plictisească sau să se agite. Majoritatea părinţilor ştiu că puştii lor nu se vor comporta inacceptabil dacă aranjează să vină acasă prieteni sau tovarăşi de joacă. Adesea, doi sau trei copii vor găsi mai uşor „lucruri acceptabile" de făcut decât unul singur. Şevalete pentru pictat, plastilină pentru modelat, teatru de păpuşi pentru spectacole, o familie de păpuşi şi o căsuţă de păpuşi, vopsele pentru mânjit, jocuri de cărţi amuzante — toate acestea pot reduce foarte mult comportamentul agresiv, agitat sau problematic. Părinţii uită adesea că micuţii au nevoie de activităţi interesante şi incitante ca să-i ţină ocupaţi, la fel ca în cazul adulţilor. CUPRINS: Prefaţă Capitolul 1. Părinţii sunt învinovăţiţi, dar nu sunt instruiţi ... 17 Capitolul 2. Părinţii sunt oameni, nu zei ... 28 Conceptul de acceptare ... 29 Părinţii pot să fie şi vor fi inconsecvenţi ... 35 Părinţii nu trebuie să facă „front comun" ... 36 Falsa acceptare ... 37 Poţi să accepţi copilul, dar nu şi comportamentul lui? ... 40 Cum îi definim pe părinţii care sunt nişte persoane autentice ... 42 De cine „ţine" problema? ... 43 Capitolul 3. Cum să asculţi astfel încât copiii să-ţi vorbească. Limbajul acceptării Puterea limbajului acceptării ... 49 Acceptarea trebuie manifestată ... 52 Comunicarea nonverbala a acceptării ... 54 Nonintervenţia poate indica acceptare ... 54 Ascultarea pasivă indică şi ea acceptarea ... 56 Comunicarea verbală a acceptării ... 58 Douăsprezece Blocaje ale Comunicării ... 64 Deschizători de drumuri la îndemâna oricui ... 67 Ascultarea Activă ... 68 De ce ar trebui să înveţe părinţii Ascultarea Activă? ... 75 Atitudini necesare în Ascultarea Activă ... 78 Riscul Ascultării Active ... 79 Capitolul 4. Puneţi-vă în practică abilităţile pentru Ascultarea Activă... 81 Când este problema „la nivelul" copilului? ... 82 Cum fac părinţii să funcţioneze ascultarea activă ... 87 Danny: copilul căruia îi e frică să doarmă ... 88 Când decide un părinte să folosească ascultarea activă? ... 95 Greşeli frecvente în folosirea ascultării active ... 100 Manipularea copiilor prin „îndrumare" ... 100 Deschizi o uşă. apoi o închizi trântind-o ... 103 Părintele-papagai ... 104 Ascultare fără empatie ... 106 Ascultarea Activă în momentele nepotrivite ... 108 Capitolul 5, Cum să-i asculţi pe copiii prea mici ca să vorbească Cum sunt copiii mici? ... 111 Cum ne dăm seama ce nevoi şi probleme au copiii mici ... 112 Foloseşte Ascultarea Activă pentru a-i ajuta pe copiii mici ... 114 Dă-i copilului ocazia să-şi satisfacă singur nevoile ... 116 Capitolul 6. Cum să vorbeşti în aşa fel încât copiii să te asculte ... 118 Când problema ţine de părinte ... 120 Moduri ineficiente de a-ţi înfrunta copiii ... 122 Trimiterea unui „mesaj-soluţie" ... 124 Transmiterea unui „mesaj descurajant" ... 127 Moduri eficiente de a discuta cu cei mici ... 129 Mesaje la persoana a ll-a şi Mesaje la persoana I ... 129 Componentele esenţiale ale unui Mesaj la persoana I ... 132 Descrierea comportamentului inacceptabil ... 132 Sentimentele părintelui în privinţa comportamentului ... 133 Cum îl afectează pe părinte comportamentul copilului ... 133 De ce sunt Mesajele la persoana I mai eficiente ... 136 Capitolul 7. Cum să pui la treabă Mesajele la persoana I ... 140 Mesaje la persoana a II-a în forme deghizate ... 140 Nu pune accent pe partea negativă ... 141 Instrumentele potrivite ... 143 Erupţia vulcanului Vezuviu ... 144 Cât de eficiente pot fi Mesajele la persoana I ... 147 Trimiterea de Mesaje nonverbale la persoana I copiilor mici ... 150 Probleme cu Mesajele la persoana I ... 151 Alte aplicaţii ale Mesajelor la persoana I ... 154 O alternativă la oferirea de laude ... 154 Cum să eviţi anumite probleme ... 156 Cum rezolvă problemele Mesajele la persoana I ... 157 Capitolul 8. Schimbă comportamentul inacceptabil modificând mediul îmbogăţirea mediului ... 160 Sărăcirea mediului ... 161 Simplificarea mediului ... 161 Restrângerea mediului ... 162 Oferirea unui mediu securizat ... 162 Substituirea unei activităţi cu alta ... 163 Pregătirea copilului pentru schimbările de mediu ... 163 Planificarea tn cazul copiilor mai mari ... 164 Capitolul 9. Inevitabilele conflicte părinte-copil. Cine ar trebui să câştige? Lupta pentru putere dintre părinte şi copil: cine câştigă, cine pierde? ... 171 Cele două abordări de tipul „câştig-pierdere" ... 173 De ce Metoda I este ineficientă ... 176 De ce Metoda a II-a este ineficientă ... 180 Câteva dificultăţi suplimentare legate de cele două metode ... 182 Capitolul 10. Gât de necesar şi justificat este apelul părintelui la forţă? Ce este autoritatea? ... 186 Limitele majore ale puterii parentale ... 191 Părinţii îşi pierd până la urmă puterea ... 191 Anii adolescenţei ... 193 Educaţia autoritară nu se poate face decât în nişte condiţii stricte ... 194 Efectele exercitării puterii parentale asupra copilului ... 197 Rezistenţă, sfidare, revoltă, negativism ... 198 Resentiment, furie, ostilitate ... 199 Agresivitate, revanşă, replică violentă ... 200 Minciună, ascunderea adevăratelor sentimente ... 201 A da vina pe alţii, a pârî, a trişa ... 202 A te impune, a face pe şeful, a intimida ... 203 Nevoia de a ieşi învingător, evitarea cu orice preţ a poziţiei de învins Alierea cu alţii şi organizarea rezistenţei contra părinţilor ... 205 Supunerea, obedienţa, maleabilitatea ... 206 Linguşirea şi curtarea celor puternici ... 206 Rigiditate, lipsă de creativitate, frică de nou, urmarea căilor bătătorite Retragere, evadare, fantasmare, regresie ... 208 Câteva probleme si mai grave legate de autoritatea pareotală ... 209 Copiii nu-şi doresc oare autoritate şi limite? ... 209 De ce n-am accepta autoritatea atunci când este exercitată în mod consecvent? ... Dar responsabilitatea părinţilor nu rezidă tocmai în a-şi influenţa copiii? . De ce exercitarea forţei a rămas o constantă în istoria educaţiei familiale? Capitolul 11. Soluţionarea conflictelor prin metoda „avantajului reciproc" De ce Metoda a III-a este atât de eficientă ... 225 Copilul este motivat să pună în practică soluţia găsită ... 225 Metoda a III-a oferă şanse crescute pentru găsirea unei rezolvări mai bune ... 227 Metoda a III-a dezvoltă abilităţile cognitive ale copilului ... 228 Mai puţină ostilitate, mai multă dragoste ... 228 „Implementarea" soluţiei este mai uşoară ... 230 Metoda III-a nu presupune apelul la forţă ... 231 Metoda a III-a ţinteşte adevăratele probleme ... 232 A-i trata pe copii ca pe nişte adulţi ... 238 Funcţia „terapeutică" a Metodei a III-a ... 240 Capitolul 12. Temerile şi rezervele părinţilor faţă de metoda „avantajului reciproc" Doar un alt nume pentru „discuţia de familie"? ... 242 Metoda a III-a privită ca o slăbiciune din partea părintelui ... 244 „Grupurile nu pot lua decizii" ... 248 „Metoda a III-a ne ia prea mult timp" ... 250 „Părinţii nu sunt îndrituiţi să folosească Metoda I de vreme ce sunt mai înţelepţi?" ... 252 „Metoda a III-a poate funcţiona cu copiii mai mici?" ... 254 „Nu există şi momente fn care Metoda I trebuie să fie folosită?" ... 257 „Nu risc să pierd respectul copiilor?" ... 259 Capitolul 13. Cum punem la lucru metoda „avantajului reciproc" ... 262 De unde începem? ... 262 Cei şase paşi a metodei avantajului reciproc ... 263 Pregătirea „scenei" pentru introducerea Metodei a III-a ... 264 Pasul 1. Identificarea şi definirea conflictului ... 265 Pasul 2. Propunerea de soluţii alternative ... 266 Pasul 3. Evaluarea opţiunilor identificate ... 267 Pasul 4. Alegerea celei mai bune soluţii ... 268 Pasul 5. Implementarea deciziei ... 269 Pasul 6. Evaluarea progreselor, pentru a vedea cum a funcţionat soluţia aleasă ... 269 Utilitatea Ascultării Active şi a Mesajelor la persoana I ... 270 Prima tentativă de negociere reciproc avantajoasă ... 272 Probleme de care se vor lovi părinţii ... 274 Neîncrederea şi rezistenţa de la început ... 274 „Dar dacă n-o să reuşim să găsim o soluţie acceptabilă?" ... 275 întoarcerea la Metoda I atunci când Metoda a III-a nu mai merge ... 276 Oare decizia poate să includă şi pedepse? ... 277 Când înţelegerile sunt încălcate ... 278 Când copiii au fost obişnuiţi să câştige ... 280 Metoda avantajului reciproc pentru conflictele dintre copii ... 282 Atunci când ambii părinţi sunt implicaţi în conflictul părinte-copil ... 287 Fiecare e pe cont propriu ... 287 Când doar un părinte foloseşte Metoda a III-a ... 288 „N-am putea folosi toate cele trei metode?" ... 291 „Se întâmplă ca metoda avantajului reciproc să dea şi greş?" ... 292 Capitolul 14. Gum să eviţi să fii concediat din postul de părinte ... 295 Cearta În jurul valorilor ... 297 Cearta în jurul drepturilor copilului ... 303 „Dar nu pot să le transmit valorile mele?" ... 304 Părintele model ... 304 Părintele consultant ... 307 „Să accept ceea ce nu pot schimba" ... 309 Capitolul 15. Cum pot părinţii să evite conflictele schimbându-se? ... 312 Poţi să devii mai tolerant faţă de tine? ... 314 Ai cui copii sunt? ... 315 Chiar Iţi plac copiii sau numai un anumit gen de copil? ... 317 Sunt valorile şi credinţele tale singurele valabile? ... 317 Relaţia ta principală este cu partenerul de viaţă? ... 319 Pot părinţii să-şi schimbe atitudinile? ... 320 Capitolul 16. Ceilalţi părinţi ai copiilor voştri ... 325 Anexe 1. Cum să recunoşti sentimentele exerciţiu) ... 335 2. Recunoaşterea mesajelor ineficiente (un exerciţiu) ... 339 3. Emiterea de Mesaje la persoana I (un exerciţiu) ... 342 4. Folosirea autorităţii parentale (un exerciţiu) ... 345 5. Cele Douăsprezece Blocaje în Comunicare: O listă a efectelor create de modurile tipice în care părinţii reacţionează faţă de copii ... 351 Lecturi recomandate ... 357

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0337 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.