Parintele Arsenie Boca în arhivele securitatii. Vol. 3. Alungarea din monahism, calomniile si filajul. Bucuresti - Draganescu (1960-1989) - Sinaia

Parintele Arsenie Boca în arhivele securitatii. Vol. 3. Alungarea din monahism, calomniile si filajul. Bucuresti - Draganescu (1960-1989) - Sinaia
Preț: 52,00 lei
Disponibilitate: în stoc la furnizor
ISBN: 978-973-1941-43-1
Editura:
Anul publicării: 2018
Pagini: 572
Categoria: Crestinism

DESCRIERE

Parintele Arsenie Boca în arhivele securitatii. Vol. 3. Alungarea din monahism, calomniile si filajul. Bucuresti - Draganescu (1960-1989) - Sinaia
 
... cu al treilea volum al documentelor despre Pr. Arsenie Boca încheiem demersul privind, mai ales, dosarele personale ale Sfântului de dincolo de Ardeal... Spun personale, pentru ca proiectul acesta a vizat cu precadere redarea, integrala, a dosarelor de securitate ale Parintelui Arsenie, ca opis-uri de documente si, colateral, punctarea anumitor elemente, ca note, pe care le-am gasit în alte dosare aflate în conjunctie cu ale sale.

Volumul în discutie radiografiaza perioada pribegiei Parintelui Arsenie dupa momentul Prislop, adica anii 1960-1989, cu reperele sale: Bucuresti, Draganescu, Sinaia. Sunt ani nu neaparat tumultosi sau generosi în informatie sub aspectul punerii sub urmarire sau a actiunilor concrete întreprinse împotriva sa, cât punctari semnificative ale unei istorii ceva mai recente, în care regasim oameni, personaje, evenimente multe din ele explorate ca arie de cercetare, însa aici comportând variante si vecinatati trecute prin vamuirile mai mult sau mai putin conjuncturale ale Securitatii. Demersului nostru i s-au adaugat ulterior alte documente, informatii, dosare care într-un fel sau altul s-au intersectat cu traiectul Parintelui Arsenie. Consideram ca vremea s-a plinit si pentru scoaterea la lumina si a acestor documente.
 
Ca de obicei, acolo unde salasluieste Duhul Sfânt da târcoale si Necuratul. Ca urmare a unor nesabuiti sau îndraciti (iertare sa-mi fie termenul cam dur, dar îl voi explicita), Sfântul Sinod a fost informat ca exista doua inconveniente pentru trecerea Parintelui Arsenie Boca în rândul sfântilor, în binecuvântatul Sinaxar românesc. Prima ar fi caterisirea sa, adica excluderea din monahism, iar a doua o posibila casatorie, dupa ce a fost fortat sa paraseasca cinul monahal.
Vom dezbate si desfiinta cele doua minciuni, pas cu pas.
 
Cercetatorii George Enache si Adrian Nicolae Petcu - autorii singurului singurul studiu cu pretentii academice, Parintele Arsenie Boca în atentia politiei politice, Ed. Partener, Galati, 2009 dar mai ales acest volum demonstreaza ca vietuitorii de la Prislop aveau toate datele ca sa paraseasca monahismul, conform prevederilor noului regulament monahal, impus de Departamentul Cultelor în decembrie 1958, iar manastirea era suficient de izolata ca sa fie închisa. Astfel, în mai 1959, Parintele Arsenie Boca si stareta Zamfira Constantinescu erau nevoiti sa paraseasca manastirea, iar maicile obligate sa intre în lume.
 
Deci Parintele a fost fortat sa paraseasca manastirea. în mai 1959, prin actul Episcopiei Aradului, nr. 2407/1959, Parintele Arsenie Boca este îndepartat din manastire, iar maicile sunt obligate „sa intre în lume". Fara a fi caterisit, i se interzice sa mai slujeasca si chiar sa mai poarte haina monahala. Este angajat la Biserica Sfântul Elefterie din Bucuresti, ca pictor secund pe lânga mesterul Vasile Rudeanu. Abia în 1961 este angajat la Atelierul de Pictura al Patriarhiei, de la Schitul Maicilor. Pentru procesul de canonizare, printr-o simpla hârtie administrativa a Episcopiei Devei si Hunedoarei, asa-zisa problema este rezolvata.

A doua mârsavie, cea a casatoriei dintre Parinte si fosta stareta Zamfira este si ea spulberata de acest volum. „Viata lui Arsenie Boca, de la plecarea din manastire pâna la moartea sa, a stat sub semnul interdictiei dureroase de a nu mai putea îmbraca haina calugareasca si a se întoarce, sub aspect formal, în chinovie, pentru a sluji alaturi de fratii sai monahi.
 
Securitatea a înteles ca cel mai periculos lucru la acest om este extraordinara sa forta ca simbol al trairii crestine si a încercat, cel putin sub aspect exterior, sa stearga imaginea ascetului de odinioara, cu barba bogata si ochi de foc. Noul Boca trebuia sa fie un om de lume, barbierit, îmbracat la costum, cu ochelari de soare si, nu în ultimul rând, casatorit. Ca si cum, în mod obligatoriu, forma exterioara rezoneaza cu fondul interior. Cel putin o perioada, pentru a scapa de urmarirea agasanta a Securitatii, Arsenie Boca a acceptat acest joc (mai târziu va reveni la aspectul sau traditional) plimbând prin Bucurestiul stupefiat silueta unui dandy despre care lumea bârfea ca s-a casatorit cu Julieta Constantinescu, fosta stareta Zamfira.
 
Toate zvonurile si rautatile au fost tratate de Boca cu umorul fin specific inteligentelor superioare si, în foarte scurt timp, cei care au vrut sa vada au constatat ca în fata lor, dincolo de aspectul de mirean, se afla acelasi calugar plin de traire duhovniceasca si de putere în cuvânt.
 
Din acel moment, oriunde îl vor purta pasii pe parinte, în vizita prelungita la o manastire, la schela unei biserici care-si astepta pictura sau la Sinaia, unde si-a gasit pacea în mijlocul fostelor maici din soborul de la Prislop, o multime fidela îl va urma, pentru a fi alaturi de el. Si, cum Arsenie Boca a peregrinat destul de mult în cei peste 30 de ani de calugarie alba, Securitatea a fost nevoita sa-i deschida multe dosare de urmarire, în functie de Directia de Securitate sub a carei jurisdictie intra.

Printre multele informatii, de mai mare sau mai mica valoare, prezente în dosarul de urmarire informativa a lui Arsenie Boca, exista câteva note care contureaza ceea ce s-ar numi viata cotidiana a Parintelui imediat dupa plecarea din manastire. Astfel, agentul „Florica", în nota din 5 februarie 1965, arata urmatoarele: «Din anul 1959 a venit în Bucuresti dimpreuna cu fosta stareta de la Prislop, Julieta Constantinescu. Unii spuneau chiar ca Arsenie Boca este casatorit cu aceasta. In momentul de fata Boca este angajat la atelierul de pictura de la Patriarhie. Nu are înca buletin de Bucuresti. Acum a fost trecut pe tabel pentru a i se elibera buletin. El nu mai umbla în haine clericale si nici nu mai poarta barba. Este înca devotat Bisericii si este privit de Patriarh si de ceilalti sefi ai lui ca un om capabil si priceput în arta picturii. Participa cu regularitate la slujbele religioase de la Patriarhie, în sarbatori. Se fereste însa ca sa mai aiba legaturi cu diferiti credinciosi si credincioase, care îl admira si ar vrea sa stea de vorba cu el. El este destul de prudent si calculat. Din timpul de când era student, era socotit ca un om de caracter, cu multa vointa si destul de modest. Ori de câte ori am vorbit cu el, mi-a spus ca lumea i-a facut o falsa reclama, a exagerat anumite lucruri...
 
 

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0283 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.