Omul si devenirea sa dupa Vedanta

Omul si devenirea sa dupa Vedanta
Preț: 26,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Editura:
Anul publicării: 2012
Pagini: 208
Categoria: Filozofie

DESCRIERE

Omul si devenirea sa dupa Vedanta - Rene Guenon
…In lucrarea de fata vom lua ca punct de vedere central pe acela al doctrinelor hinduse si in special al Vedantei, care este ramura cea mai pur metafizica a acestor doctrine. Dar trebuie inteles bine ca aceasta nu ne impiedica sa facem, de cate ori va fi nevoie, apropieri si comparatii cu alte teorii, oricare ar fi provenienta acestora, si ca, in special, vom face referire la invataturile altor ramuri ortodoxe ale doctrinelor hinduse in masura in care, in anumite privinte, vor preciza sau completa aspectele proprii Vedantei. In ceea ce priveste realizarea unei expuneri de ansamblu, aceasta este un lucru imposibil: sau ar fi o lucrare interminabila, sau va trebui expusa intr-o forma atat de sintetica incat ar fi perfect incomprehensibila pentru un occidental. In plus, ar fi greu sa se evite, intr-o lucrare de acest gen, aparenta unei sistematizari care este incompatibila cu trasaturile esentiale ale doctrinelor metafizice. Cunoasterea adevarata nu are decat foarte putine raporturi, daca are, cu cunoasterea "profana"; studiile de aceasta categorie nu sunt in nici un fel o pregatire, chiar de departe, pentru a aborda "Stiinta sacra", si adesea sunt chiar un obstacol, datorita deformarii mentale adesea iremediabila, care este consecinta cea mai obisnuita a unei anumite educatii. Pentru doctrine ca acelea pe care le vom expune, un studiu intreprins "din exterior" nu ar fi de nici un folos; nu este vorba despre istorie, am mai spus-o, si nici despre filologie sau de literatura; si vom adauga, cu riscul de a ne repeta intr-un mod pe care unii il vor considera fastidios, ca nici de filosofie nu poate fi vorba. Toate aceste lucruri fac parte din aceasta stiinta pe care o calificam drept "profana" sau "exterioara", nu din dispret, ci pentru ca aceasta este in realitate; dimpotriva, noi afirmam sus si tare ca numai "Stiinta sacra" exista, fiind singura de care intelegem sa ne ocupam.
"Diferitele conceptii metafizice si cosmologice ale Indiei nu sunt, riguros vorbind, doctrine diferite, ci numai dezvoltari - conform unor anumite puncte de vedere si in directii variate, dar in nici un caz incompatibile - ale unei doctrine unice." Rene Guenon
"Ochiul Cunoasterii contempla pe adevaratul Brahma, plin de Beatitudine, patrunzand totul; dar ochiul ignorantei nu Il descopera, nu il percepe, asa cum un om orb nu vede lumina sensibila. <> fiind luminat prin meditatie, apoi arzand de focul Cunoasterii (realizand identitatea sa esentiala cu Lumina Suprema), este eliberat de toate accidentele (sau modificarile contingente) si straluceste in propria sa splendoare ca aurul ce este purificat in foc. Cand Soarele Cunoasterii spirituale se inalta in cerul inimii, el risipeste intunericul, patrunde totul, cuprinde totul si lumineaza totul." Sankaracharya Descrierea bibliografica a cartii: Rene Guenon, Omul si devenirea sa dupa Vedanta, Traducere din limba franceza: Teodoru Ghiondea, Editura Herald, Colectia Philosophia Perennis, Bucuresti, 2012 Rene Guenon s-a nascut la 15 noiembrie 1886, in Blois, pe malul stang al Loirei. In 1904, a venit la Paris, inscriindu-se la Colegiul Rollin, ca student la matematici. In 1908, Guenon era deja implicat in frecventarea tuturor "scolilor" ocultiste ale epocii. Initiat in Francmasonerie, in Ordinul Martinist, student al Scolii Hermetice a lui Papus, el a devenit o figura cunoscuta in miscarea ezoterica de atunci. In acest an, 1908, s-a fondat Ordinul Renovat al Templului, iar Rene Guenon a devenit seful acestuia. Prin acest Ordin, Guenon a incercat, urmand o cale mai putin ortodoxa, sa influenteze mentalitatea occidentala; din pacate, incercarea s-a dovedit un esec si peste doi ani Rene Guenon a desfiintat Ordinul Templului. In 1909, Rene Guenon a ajuns membru al Bisericii Gnostice, cu numele de Palingenius. Perioada 1908-1912 este foarte enigmatica. In aceasta perioada, Superiores Incogniti il investesc pe Rene Guenon cu functia de restaurator al Traditiei primordiale in Occident, mai precis, cu rolul de transmitator si talmacitor al adevarurilor absolute, in vederea modificarii mentalitatii occidentale. Oricat de absurda ar putea sa para cititorului modern aceasta referinta la Superiores Incogniti, ea, inteleasa asa cum trebuie, explica functia lui Guenon. Aceasta functie de transmitator, Guenon o va indeplini pana la disparitia sa din lumea fizica. Intre 1909 si 1912, realizarea metafizica (cel putin teoretica) a lui Guenon era un fapt implinit, dovada fiind articolele scrise de el atunci ce prevestesc cartile de mai tarziu. Fiindca initierea sa era una "universala", Guenon a "particularizat-o", ajungand initiat in hinduism, daoism si Masonerie. Iar in 1911-1912, Rene Guenon s-a atasat de traditia islamica, luand numele de "slujitorul Unicului", Abdel Wahed Yahia. Desi opera sa, ca sambure spiritual, dar si ca expunere discursiva, era deja constituita, abia dupa zece ani Rene Guenon a inceput sa-si publice cartile. Primul razboi mondial l-a impiedicat sa se manifeste mai repede, si doar in 1921 ii apare prima carte, despre traditia hindusa. In deceniul urmator, el si-a publicat toate scrierile fundamentale, si tot acum devine "inima" si "intelectul" revistei Etudes Traditionnelles. Pe de alta parte, este tot mai convins ca activitatea sa in Occident nu va reusi sa converteasca mentalitatea acestuia spre Traditie si sacru; de aceea, la 5 martie 1930, dupa moartea sotiei, a parasit definitiv Franta, stabilindu-se pentru tot restul vietii la Cairo, in Egipt. Din acest moment va adopta toate riturile si cutumele musulmane, fara a-si abandona functia universala. In 1934 s-a casatorit cu Fatima, fiica cea mare a seicului Mohammad Ibrahim. Au patru copii, doua fete si doi baieti, ultimul nascut dupa moarea lui Guenon. Desi "sihastrit" in Egipt, Guenon a continuat sa exercite o influenta peremptorie asupra Occidentului. Articolele lunare ce apareau in Etudes Traditionnelles, corespondenta de o vastitate uluitoare si cartile scrise in perioada celui de-al doilea razboi mondial au completat Opera sa. La biroul sau din camera de lucru din Cairo, Guenon citea rabdator toate cartile trimise spre recenzare, toate scrisorile primite de la diversi corespondenti, oricat de inepte ar fi fost aceste carti si scrisori. Si cu rabdare de maestru spiritual, raspundea tuturor. Desi a declarat raspicat ca nu accepta discipoli, Rene Guenon a influentat pe multi prin opera sa. Cel mai valoros colaborator, cel care si-a schimbat intreaga viata si opera datorita lui Guenon, a fost AnandaCoomaraswamy. Scrierile acestuia sunt, dupa ale lui Guenon, cele mai puternice si mai sincere din domeniu traditional, cele care pot fi luate ca referinta fara nici o ezitare. Dar cea mai mare speranta (din punct de vedere initiatic) Guenon si-a pus-o in Frithjof Schuon, care, trecut la islamism, a instituit o "cale initiatica" pentru Europa. Acestei cai i s-au atasat romanii Mihai Valsan si Vasile Lovinescu. Dintre alti "invatacei" mai cunoscuti, ii vom mentiona pe Titus Burckhardt si Martin Lings. Mihai Valsan a devenit, dupa moartea lui Guenon, redactorul sef al revistei Etudes Traditionnelles, si a inceput publicarea operei postume a acestuia. Dupa o suferinta fizica intensa, Rene Guenon paraseste lumea fizica la 7 ianuarie 1951. Corpul sau a fost adapostit in mausoleul familiei sotiei. Mircea A. Tamas
CUPRINS:
Cuvant inainte Capitolul I Generalitati despre Vedanta Capitolul II Distinctia fundamentala dintre "Sinele" si "Sinea" Capitolul III Centrul vital al fiintei umane, salasul lui Brahma Capitolul IV Purusa si Prakriti Capitolul V Purusa neafectat de modificarile individuale Capitolul VI Treptele manifestarii individuale Capitolul VII Buddhi sau intelectul superior Capitolul VIII Manas sau simtul intern. Cele zece facultati externe de senzatie si de actiune Capitolul IX Invelisurile "Sinelui". Cele cinci Vayu sau functiile vitale Capitolul X Unitatea si identitatea esentiale ale "Sinelui" in toate starile fiintei Capitolul XI Diferitele conditii ale lui Atma in fiinta umana Capitolul XII Starea de veghe sau conditia de Vaisvanara Capitolul XIII Starea de vis sau conditia de Taijasa Capitolul XIV Starea de somn profund sau conditia de Prajna Capitolul XV Starea neconditionata a lui Atma Capitolul XVI Reprezentarea simbolica a lui Atma si a conditiilor sale prin monosilaba sacra om Capitolul XVII Evolutia postuma a fiintei umane Capitolul XVIII Resorbirea facultatilor individuale Capitolul XIX Diferentierea conditiilor postume conform treptelor cunoasterii Capitolul XX Artera coronara si "raza solara" Capitolul XXI "Calatoria divina" a fiintei pe calea eliberarii Capitolul XXII Eliberarea finala Capitolul XXIII "Videja-Mukti" si "Jivan-Mukti" Capitolul XXIV Starea spirituala a unui Yogi: "Identitatea suprema"

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0291 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.