Omul pentru sine

Omul pentru sine
Preț: 35,00 lei
Disponibilitate: în stoc la furnizor
ISBN: 978-606-719-824-9
Editura:
Anul publicării: 2018
Pagini: 256
Categoria: Filozofie

DESCRIERE

Omul pentru sine - O cercetare asupra psihologiei moralei - Erich Fromm
 
Pornind de la celebra sentinta dostoievskiana - "Daca Dumnezeu nu exista, atunci totul este permis" - unii au deplâns declinul autoritatilor religioase si al idealurilor morale, iar altii au conchis ca singurul principiu de viata care ne ramâne este cel al luptei pentru supravietuire, observa Fromm.
 
Ca raspuns la bulversarea valorilor din secolul trecut, cartea de fata aduce argumente filosofice si socio-psihanalitice pentru o întoarcere a omului la sine, pentru o noua "arta de a trai". Etica "umanista", propusa de Fromm, se vrea o alternativa la etica "autoritara", motivata de culpa si supunere tematoare.

Noua morala se va ghida, astfel, dupa gradul în care reusim sa ne actualizam potentialul - acesta va fi criteriul în functie de care vom decide ce ne este permis sau interzis din punct de vedere moral. Caci, în loc de a ne trata propria persoana ca pe o marfa (dupa cum ne încurajeaza "orientarea mercantila" de astazi), menirea noastra va fi sa ne realizam potentialul.
 
"Binele" este astfel, redefinit ca afirmare a vietii si actualizare a posibilitatilor umane, iar "raul" este echivalat cu degradarea puterilor noastre omenesti.
 
CUPRINS:

Cuvânt-înainte... 9
I. Problema... 15
II. Etica umanista: stiinta aplicata a artei de a trai... 21
1. Etica umanista si etica autoritara... 21
2. Etica obiectiva si etica subiectiva... 27
3. Stiinta omului... 33
4. Traditia eticii umaniste... 35
5. Etica si psihanaliza... 43
III.    Natura umana si caracterul... 50
1. Conditia umana... 50
   A. Slabiciunile biologice ale omului... 51
   B. Dihotomiile existentiale si istorice ale omului... 52
2. Personalitatea... 62
   A. Temperamentul... 62
   B. Caracterul... 65
   (1). Conceptia dinamica despre caracter... 65
   (2). Tipuri de caracter: orientarile neproductive... 73
       (a) Orientarea receptiva... 73
       (b) Orientarea exploatatoare... 75
       (c) Orientarea tezaurizatoare... 76
       (d) Orientarea mercantila... 78
   (3). Orientarea productiva... 92
       (a) Caracteristici generale... 92
       (b) Dragostea productiva si gândirea productiva... 106
   (4). Orientari în procesul de socializare... 116
   (5). Combinatii ale diferitelor orientari... 120
IV. Problemele eticii umaniste... 125
1. Egoism, iubire de sine si interes personal... 126
2. Constiinta morala si apelul adresat omului de întoarcere la sine... 147
   A. Constiinta morala autoritara... 149
   B. Constiinta morala umanista... 163
3. Placere si fericire... 177
   A. Placerea ca un criteriu de evaluare... 177
   B. Tipuri de placere... 187
   C. Problema mijloacelor si scopurilor... 195
4. Credinta ca trasatura de caracter... 201
5. Puterile morale ale omului... 214
   A. Omul — bun sau rau?... 214
   B. Refulare si productivitate... 229
   C. Caracter si judecata morala... 233
6. Etica: absolut vs. relativ, universal vs. imanent social... 240
V. Problema morala contemporana... 247
 

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0239 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.