Intervenţii psihopedagogice în tulburările specifice de învăţare

Intervenţii psihopedagogice în tulburările specifice de învăţare
Preț: 49,95 lei
Disponibilitate: în stoc la furnizor
ISBN: 978-973-46-7816-7
Editura:
Anul publicării: 2024
Pagini: 256

DESCRIERE

Intervenţii psihopedagogice în tulburările specifice de învăţare - Carmen David, Adrian Roșan
 
Învăţăm FonoLogic – program structurat de antrenament al conştiinţei fonologice bazat pe dovezi ştiinţifice
 
„Lucrarea prezintă cele mai noi date din cercetările clinice şi de psihologie educaţională privind antrenarea conştiinţei fonologice la persoanele cu dislexie, reflectînd în mod pragmatic tradiţia de cercetare şi inovare a şcolii clujene de psihopedagogie specială. Acest program de antrenament structurat al conştiinţei fonologice este dezvoltat în cadrul Laboratorului de cercetări interdisciplinare a diferenţelor individuale în învăţare (Learn-id) şi este orientat în direcţia evaluării şi intervenţiei psihopedagogice.
 
Pe baza convingerii profesionale asumate a legăturii dintre ştiinţă şi practică, recomandăm tuturor cititorilor (copii, profesori, psihologi, psihopedagogi, logopezi, pedagogi, părinţi) care vor să urmeze acest program în călătoria inedită de învăţare a cititului şi a scrisului să-l aplice cu încredere şi în mod consecvent, să-l integreze şi să-l personalizeze în cadrul experienţelor proprii de învăţare, cu speranţa că vor ajunge la concluzia că e mult mai uşor să înveţi să citeşti şi să scrii dacă acestea se întîmplă FonoLogic.” (Carmen David, Adrian Roşan)

CUPRINS:

Introducere

Partea I
Consideraţii teoretice şi metodologice
în antrenarea conştiinţei fonologice la copii

Capitolul 1. Conștiința fonologică şi importanța ei pentru citire
1. 1. Evoluția conceptului de conştiinţă fonologică”.
1. 2. Dezvoltarea conştiinţei fonologice.
1. 3. Studii care susțin viabilitatea unei abordări
a intervenţiei în citire prin antrenarea conştiinţei fonologice..
1. 4. Alte abilități fonologice în relație cu citirea
1. 5. Abilitățile fonologice şi dislexia
1. 6. Importanța componentelor conştiinţei fonologice
pentru învățarea limbajului scris în limba română
1. 6. 1. Conştiinţa rimei..
1. 6. 2. Conştiinţa silabei
1. 6. 3. Conştiinţa fonemică

Capitolul 2. Recomandări cu caracter metodic pentru antrenarea
conştiinţei fonologice
2. 1. Metode specifice de dezvoltare a conştiinţei fonologice.
2. 1. 1. Metoda fonetică analitico-sintetică
2. 1. 2. Metoda Elkonin sau metoda căsuţelor sonore.
2. 1. 3. Metoda reprezentării ideografice.
2. 1. 4. Metoda Castiglioni-Spalton şi Ehri.
2. 1. 5. Metoda Borel-Maisonny fonetică şi gestuală.
2. 2. Metode şi procedee de antrenare a componentelor conştiinţei
fonologice.
2. 2. 1. Metode şi procedee de antrenare a conştiinţei rimei
2. 2. 1. 1. Recomandări privind derularea activităților de detectare
a rimei din versuri.
2. 2. 1. 2. Activităţi şi conţinuturi cu rimă...
2. 2. 1. 3. Organizarea activităților de detectare a rimei din versurile
pentru copii scenariu didactic...
2. 2. 1. 4. Organizarea activităților de memorare pentru versuri
cu sens scenariu didactic
2. 2. 1. 5. Recomandări pentru activitățile de receptare
şi producere a rimei
2. 2. 1. 6. Activitățile cu rime fără sens
2. 2. 2. Metode şi procedee de antrenare a conştiinţei silabei.
2. 2. 3. Metode şi procedee de antrenare a conştiinţei fonemului
2. 3. Concluzii.
2. 4. Glosar

Capitolul 3. Prezentare generală a programului de antrenament
al conştiinţei fonologice.
3. 1. Studii care au fundamentat proiectarea programului propus.
3. 2. Locul programului propus în intervențiile psihopedagogice
pentru dislexie
3. 3. Scenariul narativ general
3. 4. Planificarea programului.
3. 4. 1. Planificare generală
3. 4. 2. Lista desfăşurată a activităților din cadrul programului.
3. 4. 2. 1. Conştiinţa silabei.
3. 4. 2. 2. Conştiința rimei.
3. 4. 2. 3. Conştiinţa fonemului..
3. 6. Cum poate fi utilizat acest material.

Partea a II-a
Învăţăm FonoLogic - program structurat
de antrenament al conştiinţei fonologice bazat pe dovezi ştiinţifice

Capitolul 4. Conştiinţa silabei
Activitatea 1. Numărăm silabe
Activitatea 2. Localizarea silabei în cuvânt
Activitatea 3. Găseşte intrusul!
Activitatea 4. Hap, mâncătorul de cuvinte" (sortare după silaba iniţială
a cuvântului)
Activitatea 5. Găsirea cuvintelor cu silaba inițială dată.
Activitatea 6A. Găsirea cuvintelor cu silaba finală dată.
Activitatea 6B. "Ce pune la cale vecinul?" (completare
de cuvinte lacunare cu silaba inițială sau cu silaba finală)
Activitatea 6C. Recompunerea cuvintelor cu verbalizarea regulii
de transformare.
Activitatea 7. Loto silabe. Producere şi localizare.
Activitatea 8. Analiză silabică (1)
Activitatea 9. Analiză silabică (2).
Activitatea 10. Ca-să, să ca-ut un nume pentru tine!"
(sinteza a două silabe).
Activitatea 11. „Şi rabla noastră ar trebui să poarte un nume!"
(sinteza a trei silabe)
Activitatea 12. Inversiune silabică
Activitatea 13. Eliminarea unei silabe din poziție iniţială, finală și mediană
13A. Eliminarea unei silabe din poziție inițială.
13B. Eliminarea unei silabe din poziție finală.
13C. Eliminarea unei silabe din poziție mediană

Capitolul 5. Conștiința rimei
Activitatea 1. Recunoaşterea rimei
1A. Receptarea şi recunoaşterea rimei din versuri cu sens, dar nefamiliare
1B. Receptarea şi recunoaşterea rimei din versuri fără sens (în limba "pirigoleză")
Activitatea 2A. Compunere de rime din versuri lacunare cunoscute şi
necunoscute
Activitatea 2B. Găsirea rimei în cuvinte izolate.
Activitatea 3. Găsirea cuvintelor care rimează
Activitatea 4. Compunere de versuri pornind de la perechi de cuvinte
care rimează
Activitatea 5. Compunere de poezii care însoţesc săritul copiilor în apă
Capitolul 6. Conştiinţa fonemului
Activitatea 1. Discriminare perechi minimale.
Activitatea 2. Recunoaşterea şi identificarea fonemelor
Activitatea 3.,, la vino-ncoace la nănăşelul să te pupe!" (localizarea sunetului)
Activitatea 4. Plouă cu sunete!
Activitatea 5. Câte sunete sunt în cuvânt?
Activitatea 6. Analiza fonematică a silabei şi a cuvântului
Activitatea 7. Sinteza fonematică în silabă şi cuvânt
Activitatea 8. Sinteza sunetului în poziție inițială.
Activitatea 9. Eliminarea fonemului din poziție inițială.
Activitatea 10. Eliminarea fonemului din poziție finală.
Activitatea 11. Înlocuirea unui sunet cu altul
Activitatea 12. Translocare sunet
Activitatea 13. Cuvinte care par la fel.
Activitatea 14. Spune cât mai multe cuvinte fără sunetul.
Anexe material verbal
Bibliografie

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0627 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.