Ghid de povestiri terapeutice
Preț: 85,00 lei
Disponibilitate: în stoc la furnizor
Autor: Stefan Hammel
ISBN: 978-606-40-1412-2
Editura: Trei
Anul publicării: 2022
Pagini: 480
Categoria: Psihologie/Sociologie
DESCRIERE
Ghid de povestiri terapeutice. Povești și metafore în psihoterapie, în terapia copilului și a familiei, în medicină, coaching și supervizare - Stefan Hammel
Prin intermediul povestilor, psihoterapia și arta vindecării sunt îmbogățite și uneori chiar desăvârșite. Pornind de la principiile psihoterapiei sistemice și bazându-se pe o îndelungată experiență în hipnoza clinică autorul ne invită să ne extindem posibilitățile de intervenție terapeutică și ne oferă oferă o colecție de povești care pot fi utilizate cu succes în consiliere, psihoterapie, pedagogie sau tratamente medicale. In a doua parte a cărții descoperim instrumente precum inducerea transei, recadrarea, utilizarea metaforei, precum și repere clare pentru aplicarea acestei tehnici pentru a aduce schimbări pozitive în oameni, grupuri și organizații.
Conversația care atacă direct problemele aduce adesea cu sine o stare de paralizie și de încurcătură. Abordarea fățișă a problemelor și a experiențelor traumatice este înlocuită aici prin îndeletnicirea cu o poveste cu rol de exemplu, în cadrul căreia este mai ușor de găsit o soluție, deoarece aceasta înlesnește o conversație neîmpovărată de griji.
Conversația bazată pe povești care ilustrează situația reală face ca dialogul terapeutic să curgă cu ușurință și umor. Discuția despre metafore, poveștile exemplificatoare și regândirea soluțiilor în cadrul altor domenii decât cele problematice dau aripi creativității interlocutorilor.
Poveștile sugestive se adresează instanțelor inconștiente, ocolind gândirea conștientă, cu tendința ei de a se lăsa paralizată de obișnuințe și temeri. Prin urmare, istorisirile oferă consilierii o ușurință care deseori lipsește conversațiilor orientate cognitiv. Soluția este lăsată în seama inconștientului, ale cărui posibilități de explorare sunt mai bogate decât cele ale gândirii raționale. Umorul, curiozitatea și optimismul își găsesc în felul acesta locul în consiliere — întrucât atenția interlocutorului este aparent captată de ceva mai plăcut decât povara problemelor nerezolvate. De fapt problemele sunt adesea rezolvate chiar în timpul procesului de ascultare, în mod indirect și fără a băga măcar de seamă.
CUPRINS:
Cuvânt-înainte
Introducere
1. Potențialul poveştilor
1. 1. Accesul
1. 2. Tradiția
1. 3. Aplicabilitatea
1. 4. Beneficiile
1. 5. Transa, relația de armonizare (rapport) şi sugestia
1. 6. Lumea viselor
1. 7. Structura şi conţinutul
1. 8. Principiile terapeutice
1. 9. Viziunea filosofică
1. 10. Instrucțiuni de folosire
Partea I. Poveştile
2. Facilitarea înțelegerii
2. 1. Găsirea sensului
2. 2. Percepția și interpretarea
2. 3. Înțelegerea şi neînțelegerea
2. 1. Găsirea sensului
2. 2. Percepția și interpretarea
2. 3. Înțelegerea şi neînțelegerea
3. Facilitarea sănătății
3. 1. Inima, circulația sangvină, sângerările şi fluxul sangvin
3. 2. Infecții, alergii, boli autoimune
3. 3. Pielea și părul
3. 4. Tensiune şi relaxare musculară
3. 5. Senzațiile corporale și percepția durerii
3. 6. Simțul văzului
3. 7. Simțul auzului
3. 8. Simțul echilibrului
3. 9. Vorbirea
3. 10. Memoria şi accesarea abilităților
3. 11. Excreția
3. 12. Somnul
3. 13. Sexualitatea
3. 14. Comportamentul alimentar şi dependența
3. 1. Inima, circulația sangvină, sângerările şi fluxul sangvin
3. 2. Infecții, alergii, boli autoimune
3. 3. Pielea și părul
3. 4. Tensiune şi relaxare musculară
3. 5. Senzațiile corporale și percepția durerii
3. 6. Simțul văzului
3. 7. Simțul auzului
3. 8. Simțul echilibrului
3. 9. Vorbirea
3. 10. Memoria şi accesarea abilităților
3. 11. Excreția
3. 12. Somnul
3. 13. Sexualitatea
3. 14. Comportamentul alimentar şi dependența
4. Facilitarea stării de bine
4. 1. Centrarea pe resurse şi gândirea pozitivă
4. 2. Atacul şi apărarea
4. 3. Anxietatea
4. 4. Compulsivitatea
4. 5. Depresia
4. 6. Mania
4. 7. Lumea viselor, delirul şi halucinația
4. 8. Suicidul
4. 9. Pierderea și despărțirea
4. 1. Centrarea pe resurse şi gândirea pozitivă
4. 2. Atacul şi apărarea
4. 3. Anxietatea
4. 4. Compulsivitatea
4. 5. Depresia
4. 6. Mania
4. 7. Lumea viselor, delirul şi halucinația
4. 8. Suicidul
4. 9. Pierderea și despărțirea
5. Facilitarea relațiilor de succes
5. 1. Relația de cuplu
5. 2. Familia
5. 3. Educația parentală şi plecarea de acasă
5. 4. Vârsta mijlocie şi bătrânețea
5. 5. Prietenii
5. 1. Relația de cuplu
5. 2. Familia
5. 3. Educația parentală şi plecarea de acasă
5. 4. Vârsta mijlocie şi bătrânețea
5. 5. Prietenii
6. Facilitarea dezvoltării
6. 1. Dezvoltarea şi maturizarea
6. 2. Învățarea
6. 3. Dorința, voința și viziunea
6. 4. Economia, ordinea, eficiența și calitatea
6. 1. Dezvoltarea şi maturizarea
6. 2. Învățarea
6. 3. Dorința, voința și viziunea
6. 4. Economia, ordinea, eficiența și calitatea
Partea a II-a. Metodele
7. Descoperirea poveştilor terapeutice
7. 1. Folosirea intuiției
7. 2. Folosirea surselor scrise
7. 3. Folosirea surselor orale
7. 4. Folosirea propriei vieți ca sursă de inspirație
7. 5. Folosirea filmelor şi a altor surse media
7. 6. Folosirea altor surse de comunicare
7. 1. Folosirea intuiției
7. 2. Folosirea surselor scrise
7. 3. Folosirea surselor orale
7. 4. Folosirea propriei vieți ca sursă de inspirație
7. 5. Folosirea filmelor şi a altor surse media
7. 6. Folosirea altor surse de comunicare
8. Dezvoltarea poveştilor terapeutice prin dialog
8. 1. Dezvoltarea poveştilor prin întrebări sistemice
8. 2. Transformarea metaforelor-problemă în metafore-soluție
8. 2. 1. Abordarea bazată pe reguli: urmarea regulilor implicate de metaforă
8. 2. 2. Abordarea bazată pe excepție: identificarea excepției de la regulă în cazul metaforei
8. 2. 3. Abordarea prin desene animate: crearea flexibilă a metaforelor
8. 2. 4. Variațiuni pornind de la tema metaforei
8. 3. Dezvoltarea poveştilor împreună cu copiii
8. 1. Dezvoltarea poveştilor prin întrebări sistemice
8. 2. Transformarea metaforelor-problemă în metafore-soluție
8. 2. 1. Abordarea bazată pe reguli: urmarea regulilor implicate de metaforă
8. 2. 2. Abordarea bazată pe excepție: identificarea excepției de la regulă în cazul metaforei
8. 2. 3. Abordarea prin desene animate: crearea flexibilă a metaforelor
8. 2. 4. Variațiuni pornind de la tema metaforei
8. 3. Dezvoltarea poveştilor împreună cu copiii
9. Inventarea poveştilor terapeutice
9. 1. Tipurile de povestiri terapeutice
9. 1. 1. Poveşti exemplificatoare şi poveşti metaforice
9. 1. 2. Modele pozitive, modele negative şi modele euristice
9. 1. 3. Model de clasificare a tipurilor de narațiuni terapeutice
9. 1. 1. Poveşti exemplificatoare şi poveşti metaforice
9. 1. 2. Modele pozitive, modele negative şi modele euristice
9. 1. 3. Model de clasificare a tipurilor de narațiuni terapeutice
9. 2. Formele de bază ale sugestiei
9. 2. 1. Sugestia declarativă
9. 2. 2. Sugestia directivă
9. 2. 3. Sugestia implicită
9. 2. 4. Sugestia interogativă
9. 2. 1. Sugestia declarativă
9. 2. 2. Sugestia directivă
9. 2. 3. Sugestia implicită
9. 2. 4. Sugestia interogativă
9. 3. Intervenţii terapeutice de bază în cadrul povestirii
9. 3. 1. Recadrarea reală şi non-reală
9. 3. 2. Destabilizarea şi stabilizarea
9. 3. 3. Redirecționarea atenției în sensul opus
9. 3. 4. Întreruperea şi recondiționarea tiparelor
9. 3. 5. Reinterpretarea poveştilor de viață
9. 3. 6. Creșterea și reducerea complexității
9. 3. 7. Utilizarea simptomului
9. 3. 8. Externalizarea şi vizualizarea
9. 3. 9. Intervenția prin modele pozitive şi negative
9. 3. 10. Crearea de atitudini de aşteptare, exploratorii şi de învăţare
9. 3. 11. Intervenții bazate pe relația de armonizare (rapport)
9. 3. 12. Intervențiile bazate pe recompense şi pedepse
9. 3. 1. Recadrarea reală şi non-reală
9. 3. 2. Destabilizarea şi stabilizarea
9. 3. 3. Redirecționarea atenției în sensul opus
9. 3. 4. Întreruperea şi recondiționarea tiparelor
9. 3. 5. Reinterpretarea poveştilor de viață
9. 3. 6. Creșterea și reducerea complexității
9. 3. 7. Utilizarea simptomului
9. 3. 8. Externalizarea şi vizualizarea
9. 3. 9. Intervenția prin modele pozitive şi negative
9. 3. 10. Crearea de atitudini de aşteptare, exploratorii şi de învăţare
9. 3. 11. Intervenții bazate pe relația de armonizare (rapport)
9. 3. 12. Intervențiile bazate pe recompense şi pedepse
9. 4. Structurile narative
9. 4. 1. Structura clasică
9. 4. 2. Abordările bazate pe reguli, pe excepții, pe desene animate şi pe paradox
9. 4. 3. Activitate profesională competentă şi incompetentă
9. 4. 4. Perioadele de succes
9. 4. 5. Locurile de succes
9. 4. 6. Parlamentul intern şi ceaşca de ceai
9. 4. 7. Externalizarea ambivalenţei sub forma dialogului
9. 4. 8. Externalizarea ambivalenţei sub forma a două locuri îndepărtate
9. 4. 9. Externalizarea ambivalenței sub forma a două tipuri de mişcare
9. 4. 1. Structura clasică
9. 4. 2. Abordările bazate pe reguli, pe excepții, pe desene animate şi pe paradox
9. 4. 3. Activitate profesională competentă şi incompetentă
9. 4. 4. Perioadele de succes
9. 4. 5. Locurile de succes
9. 4. 6. Parlamentul intern şi ceaşca de ceai
9. 4. 7. Externalizarea ambivalenţei sub forma dialogului
9. 4. 8. Externalizarea ambivalenţei sub forma a două locuri îndepărtate
9. 4. 9. Externalizarea ambivalenței sub forma a două tipuri de mişcare
9. 5. Genurile narative
9. 5. 1. Anecdote şi poveşti biografice
9. 5. 2. Studii de caz
9. 5. 3. Fabule, basme, farse şi legende
9. 5. 4. Proză scurtă şi poveşti cu aventuri
9. 5. 5. Studii şi descoperiri despre natură
9. 5. 6. Listele şi descrierile
9. 5. 7. Citate şi aforisme
9. 5. 8. Poezia
9. 5. 1. Anecdote şi poveşti biografice
9. 5. 2. Studii de caz
9. 5. 3. Fabule, basme, farse şi legende
9. 5. 4. Proză scurtă şi poveşti cu aventuri
9. 5. 5. Studii şi descoperiri despre natură
9. 5. 6. Listele şi descrierile
9. 5. 7. Citate şi aforisme
9. 5. 8. Poezia
10. Istorisirea poveştilor terapeutice
10. 1. Înainte de a începe povestirea
10. 2. Începerea istorisirii poveştilor
10. 3. Încrederea în puterea poveştilor
10. 3. 1. A reduce lucrurile la esență
10. 3. 2. Reducerea la elementele concrete
10. 4. Transa și fenomenele de transă
10. 4. 1. Utilizarea transei
10. 4. 2. Conţinuturile care induc transa
10. 4. 3. Tipare de vorbire care induc transa
10. 4. 4. Modalitățile de exprimare şi de mişcare ce induc transa
10. 4. 5. Utilizarea fenomenelor de transă
10. 5. Intervenţii terapeutice în detaliu
10. 5. 1. Clarificarea obiectivelor şi a misiunii
10. 5. 2. Întrebările specifice anamnezei
10. 5. 3. Pregătirea și urmărirea ulterioară a terapiei
10. 5. 4. Personalizarea conținutului narativ
10. 5. 5. Acordarea de prioritate conținutului narativ
10. 5. 6. Presărarea sugestiilor
10. 5. 7. Folosirea sensurilor duble (ambiguităților) şi a conotațiilor
10. 5. 8. Utilizarea asonanțelor
10. 5. 9. Evitarea rezistenței
10. 6. Poveștile succesive şi poveştile în poveşti
10. 7. După istorisirea poveştilor
10. 1. Înainte de a începe povestirea
10. 2. Începerea istorisirii poveştilor
10. 3. Încrederea în puterea poveştilor
10. 3. 1. A reduce lucrurile la esență
10. 3. 2. Reducerea la elementele concrete
10. 4. Transa și fenomenele de transă
10. 4. 1. Utilizarea transei
10. 4. 2. Conţinuturile care induc transa
10. 4. 3. Tipare de vorbire care induc transa
10. 4. 4. Modalitățile de exprimare şi de mişcare ce induc transa
10. 4. 5. Utilizarea fenomenelor de transă
10. 5. Intervenţii terapeutice în detaliu
10. 5. 1. Clarificarea obiectivelor şi a misiunii
10. 5. 2. Întrebările specifice anamnezei
10. 5. 3. Pregătirea și urmărirea ulterioară a terapiei
10. 5. 4. Personalizarea conținutului narativ
10. 5. 5. Acordarea de prioritate conținutului narativ
10. 5. 6. Presărarea sugestiilor
10. 5. 7. Folosirea sensurilor duble (ambiguităților) şi a conotațiilor
10. 5. 8. Utilizarea asonanțelor
10. 5. 9. Evitarea rezistenței
10. 6. Poveștile succesive şi poveştile în poveşti
10. 7. După istorisirea poveştilor
11. Poveştile terapeutice nonverbale
11. 1. Poveşti pictate şi modelate
11. 2. Poveşti pantomimice
11. 3. Poveşti concrete şi trăite
Index de poveşti
Bibliografie
11. 1. Poveşti pictate şi modelate
11. 2. Poveşti pantomimice
11. 3. Poveşti concrete şi trăite
Index de poveşti
Bibliografie
Accesul clienţilor
-Cărţi noi
-- 50,00 lei
- 55,00 lei
- 38,00 lei40,00 lei (-5%)
Promoţii
-- 38,00 lei40,00 lei (-5%)
- 52,00 lei55,00 lei (-5,45%)
- 47,00 lei50,00 lei (-6%)
RECENZII