Cum se citește o carte

Cum se citește o carte
Preț: 50,00 lei
Disponibilitate: în stoc la furnizor
ISBN: 978-973-47-3864-9
Editura:
Anul publicării: 2023
Pagini: 392

DESCRIERE

Cum se citește o carte. Ghidul clasic pentru o lectură inteligentă - Mortimer J. Adler, Charles van Doren
 
... cei doi autori descriu în detaliu diferitele niveluri de lectură și cum puteți ajunge să le stăpâniți: de la citirea elementară, trecând prin răsfoirea sistematică a unei cărți și prin citirea inspecțională, și până la citirea rapidă, acest ghid vă va învăța cum să clasificați și să radiografiați o carte, cum să extrageți mesajul autorului și să concepeți critica acestuia. Veți învăța de asemenea tehnici de citire adecvate pentru parcurgerea cărților practice și de beletristică, a volumelor de istorie, matematică, filozofie și științe, fie că e vorba de cele naturale sau de cele sociale.
 
În plus, volumul cuprinde două anexe extrem de importante: întâi de toate o listă de lecturi esențiale și apoi o serie de teste utile pentru a vă evalua progresele în achiziționarea abilităților de lectură.
 
Mortimer J. Adler (1902-2001) a fost un reputat filozof și profesor american, desfășurându-și activitatea în prestigioase instituții de învățământ din Statele Unite (Universitatea din Chicago și Universitatea Columbia din New York). A fost unul dintre contributorii importanți ai Encyclopædiei Britannica și inițiatorul seriei The Great Books of the Western World.

CUPRINS:
 
Prefaţă
Partea I. Dimensiunile cititului

1. Activitatea şi arta de a citi ... 15
Cititul activ 16 • Scopurile cititului: a citi pentru informaţii şi a citi pentru
a înţelege 18 • Cititul ca formă de învăţare: diferenţa dintre învăţarea prin
instruire şi învăţarea prin descoperire 21 • Profesori prezenţi şi absenţi 24
2. Nivelurile lecturii... 25
3. Primul nivel al lecturii: lectura elementară ... 29
Etape în învăţarea cititului 31 • Etape şi niveluri 33 • Niveluri superioare ale
lecturii şi niveluri superioare ale educaţiei 34 • Cititul şi idealul democratic
de educaţie 35
4. Al doilea nivel al lecturii: lectura inspecţională.... 37
Lectura inspecţională I: răsfoirea sistematică sau prelectura 38 • Lectura
inspecţională II: citirea superficială 41 • Despre vitezele de lectură 42 •
Fixaţii şi regresii 44 • Problema înţelegerii 44 • Rezumat asupra citirii ins
pecţionale 46
5. Cum să fii un cititor pretenţios... 48
Esenţa cititului activ. Cele patru întrebări pe care le pun cititorii 49 • Cum
ajungem să posedăm o carte? 51 • Cele trei feluri de adnotare 53 • Formarea
obiceiului de a citi 54 • De la mai multe reguli la o singură deprindere 55

Partea a doua. Al treilea nivel de lectură: citirea analitică

6. Clasificarea unei cărţi... 61
Importanţa clasificării cărţilor 62 • Ce putem învăţa din titlul unei cărţi 63 •
Cărţi teoretice vs. cărţi practice 66 • Tipuri de cărţi teoretice 71
7. Radiografia unei cărţi ... 75
Despre intrigi şi planuri. În căutarea temei unice a unei cărţi 78 • Cum stă
pânim multiplicitatea? Arta de a sublinia o carte... 82 •
Artele complementare ale scrisului şi cititului 87 • Descoperirea intenţiilor
autorului 89 • Prima etapă a lecturii analitice 90
8. A (ne) înţelege (cu) un autor... 92
Cuvinte vs. termeni 92 • Găsirea cuvintelor cheie 96 • Cuvinte tehnice şi
vocabulare speciale 97 • Găsind înţelesurile 100
9. Aflarea mesajului unui autor... 106
Enunţuri şi propoziţii 108 • Descoperirea enunţurilor cheie 111 • Găsirea
propoziţiilor 114 • Găsirea argumentelor 117 • Găsirea soluţiilor 122 • Al
doilea stadiu al lecturii analitice 123
10. A critica în mod corect o carte ... 124
Actul de a fi învăţat, ca virtute 125 • Rolul retoricii 127 • Importanţa suspen
dării judecăţii 128 • Importanţa evitării disputelor 130 • Despre rezolvarea
dezacordurilor 132
11. A fi sau a nu fi de acord cu un autor... 136
Prejudecată şi judecată 138 • Judecând viabilitatea autorului 140 • Judecând
exhaustivitatea autorului 142 • Al treilea stadiu al lecturii analitice 144
12. Ajutoare pentru citit... 148
Rolul experienţei relevante 149 • Alte cărţi ca formă de ajutor extrinsec 151
• Cum să folosim comentariile şi rezumatele 152 • Cum să folosim cărţile
de referinţă? 154 • Cum să folosim un dicţionar? 156 • Cum să utilizăm o
enciclopedie? 159

Partea a treia. Abordări ale diferitelor tipuri de lectură

13. Cum să citim cărţi practice... 167
Cele două feluri de cărţi practice 168 • Rolul persuasiunii 172 • La ce se
referă acordul în cazul cărţilor practice? 174
14. Cum să citim literatură imaginativă... 177
Cum să nu citim literatură imaginativă 178 • Reguli generale pentru citirea
literaturii imaginative 181
15. Sugestii pentru a citi proză, piese de teatru şi poeme... 187
Cum să citim poveşti 189 • O notă despre epopei 193 • Cum să citim piese
de teatru 194 • O notă despre tragedie 196 • Cum să citim poezie lirică 197
16. Cum să citim istorie... 203
Caracterul eluziv al faptelor istorice 204 • Teorii ale istoriei 206 • Universalul
în istorie 207 • Întrebări de pus unei cărţi istorice 209 • Cum să citim bio
grafii şi autobiografii 211 • Cum să citim despre evenimentele curente 215 •
O notă privitoare la rezumate 218
17. Cum să citim ştiinţe şi matematică?... 220
Înţelegerea demersului ştiinţific 221 • Câteva sugestii pentru citirea cărţilor
clasice de ştiinţă 222 • Înfruntând problema matematicii 224 • Cum să ne
descurcăm cu matematica din cărţile ştiinţifice 227 • O notă despre ştiinţa
populară 229
18. Cum să citim filosofie?... 232
Întrebările pe care le pun filosofii 233 • Filosofia modernă şi marea tra
diţie 236 • Despre metoda filosofică 237 • Despre stilurile filosofice 240 •
Câteva ponturi pentru a citi filosofie 244 • Despre cum vă puteţi hotărî 248 •
O notă despre teologie 249 • Cum să citim cărţile „canonice“ 250
19. Cum să citim ştiinţe sociale? ... 252
Ce este o ştiinţă socială? 253 • Aparenta uşurinţă a citirii ştiinţelor sociale
255 • Dificultăţi în citirea ştiinţelor sociale 256 • A citi ştiinţe sociale 258

Partea a patra. Scopurile ultime ale lecturii

20. Al patrulea nivel al lecturii: lectura sintopică ... 263
Rolul inspecţiei în lectura sintopică 266 • Cei cinci paşi ai lecturii sintopice
268 • Nevoia de obiectivitate 274 • Un exemplu de exerciţiu în lectura sin
topică: ideea de progres 276 • Despre sintopicon şi despre felul cum trebuie
folosit el 279 • Despre principiile care stau la baza lecturii sintopice 282 •
Rezumat privitor la lectura sintopică 284
21. Cititul şi dezvoltarea minţii... 286
Ce pot face pentru noi cărţile bune 287 • Piramida cărţilor 289 • Viaţa şi
dezvoltarea minţii 292
Anexa A. o listă recomandată de lectură... 294
Anexa B. Exerciţii şi teste pentru cele patru niveluri de lectură... 309
Index... 358

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie

Cărți noi - Cultura generala/Timp liber

Created in 0.0323 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.