Cum gandesc oamenii. Intelegerea mintii si cresterea eficientei in procesul de invatare

Cum gandesc oamenii. Intelegerea mintii si cresterea eficientei in procesul de invatare
Preț: 47,00 lei
Disponibilitate: în stoc la furnizor
Autor:
Editura:
Anul publicării: 2022
Pagini: 304
Categoria: Filozofie

DESCRIERE

Cum gandesc oamenii. Intelegerea mintii si cresterea eficientei in procesul de invatare - John Dewey
 
Cum ajungem sa gandim logic? Cum sa ne educam inteligenta si cum sa atingem succesul in activitatea practica folosindu-ne gandirea in mod eficient?
 
Unul dintre cei mai de seama filosofi ai Americii, John Dewey (1859-1952), reprezentant al unui pragmatism numit „instrumentalism”, a luptat pentru libertatea civila si academica, fondand miscarea Scolii Progresiste si a promovat cu fermitate o abordare stiintifica a dezvoltarii intelectuale. Curiozitatea, jocul, adecvarea cunostintelor la lumea in care traim reprezinta metode care sustin demersul intelectual mult mai mult decat repetarea informatiilor din manual si acumularea excesiva de date.
 
Profesorul spune: «Nu va amintiti ce am invatat din manual saptamana trecuta?» in loc sa spuna: «Nu va amintiti un astfel de lucru pe care l-ati vazut sau auzit?» Drept rezultat, sunt construite in scoala sisteme de cunoastere detasate si independente care umbresc din inertie sistemele experientei obisnuite, in loc sa le largeasca si sa le rafineze. Elevii sunt invatati sa traiasca in doua lumi separate, lumea experientei extrascolare si lumea cartilor si a lectiilor. Pe urma, ne intrebam in mod stupid de ce oare ceea ce se studiaza la scoala conteaza atat de putin in afara.”
 
„In scoala, acumularea de informatii tinde intotdeauna sa se desparta de idealul intelepciunii sau al bunei judecati. Scopul pare sa fie adesea – mai ales la materii ca Geografia – sa faca din elev ceea ce s-a numit «o enciclopedie a informatiilor inutile». «A acoperi materia» este prima necesitate; educatia mintii, a doua. Gandirea, fireste, nu poate merge in gol: sugestiile si rationamentele pot aparea numai intr-o minte care detine informatii de ordin practic.” (John Dewey)

CUPRINS:

Prefață

PARTEA ÎNTÂI. PROBLEMA EDUCĂRII GÂNDIRII
 
I. CE ESTE GÂNDIREA?
I. Diferitele sensuri ale gândirii
II. Factorul central al gândirii
III. Fazele gândirii reflexive
IV. Rezumat

II. DE CE GÂNDIREA REFLEXIVĂ TREBUIE SĂ FIE UN SCOP EDUCAȚIONAL
I. Valorile gândirii
II. Tendinţe ce necesită reglementări permanente

III. CALITĂŢI ÎNNĂSCUTE ÎN EDUCAREA GÂNDIRII
I. Curiozitatea
II. Sugestia
III. Regularitatea
IV. Câteva concluzii despre educație

IV. CONDIŢIILE ȘCOLII ȘI EDUCAREA GÂNDIRII
I. Introducere: metode şi condiţii
II. Influența deprinderilor altora
III. Influența naturii studiilor
IV. Influența scopurilor şi idealurilor curente
 
PARTEA A DOUA. CONSIDERAŢII LOGICE

V. PROCESUL ȘI REZULTATUL ACTIVITĂȚII REFLEXIVE.
PROCESUL PSIHOLOGIC ŞI FORMA LOGICĂ
I. Gândirea ca eveniment formal şi real
II. Educația în relație cu forma
III. Disciplina şi libertatea

VI. EXEMPLE DE INFERENȚĂ ȘI TESTARE
I. Ilustrări ale activității reflexive
II. Inferența necunoscutului
III. Gândirea avansează de la o situație echivocă
la una clară

VII. ANALIZA GÂNDIRII REFLEXIVE
I. Faptele și ideile
II. Funcțiile esențiale ale activității reflexive

VIII. LOCUL JUDECĂŢII ÎN ACTIVITATEA REFLEXIVĂ 129
I. Cei trei factori ai judecăţii
II. Analiza și sinteza: cele două funcții ale judecăţii

IX. ÎNŢELEGEREA: IDEILE ȘI SENSURILE
I. Ideile ca sugestii şi conjecturi
II. Lucrurile şi sensurile
III. Procesul prin care lucrurile capătă sens

X. ÎNŢELEGEREA: CONCEPT ȘI DEFINIȚIE
I. Natura conceptelor
II. Cum apar conceptele
III. Definiţia şi organizarea sensurilor

XI. METODA SISTEMATICĂ: CONTROLUL DATELOR ȘI AL DOVEZILOR
I. Metoda ca verificare deliberată a faptelor şi a ideilor
II. Importanța metodei în analiza datelor
 
XII. METODA SISTEMATICĂ: CONTROLUL RATIONAMENTELOR ȘI AL CONCEPTELOR
I. Valoarea conceptelor științifice
II. Aplicații importante în educație: inadecvări caracteristice

XIII. GÂNDIREA EMPIRICĂ ŞI ŞTIINŢIFICĂ
I. Ce se înțelege prin empiric
II. Metoda ştiinţifică

PARTEA A TREIA. EDUCAREA GÂNDIRII

XIV. ACTIVITATEA ȘI EDUCAREA GÂNDIRII
I. Stadiul timpuriu de activitate
II. Jocul, munca şi alte forme de activitate înrudite
III. Ocupații constructive

XV. DE LA CONCRET LA ABSTRACT
I. Ce e concretul?
II. Ce este abstractul?
 
XVI. LIMBAJUL ȘI EDUCAREA GÂNDIRII
I. Limba ca instrument al gândirii
II. Abuzul de metode lingvistice în educație
III. Utilizarea limbajului în implicațiile sale
educaţionale

XVII. OBSERVAȚIA ȘI INFORMAȚIA ÎN EDUCAREA MINŢII
I. Natura şi valoarea observației
II. Metode şi materiale de observaţie în şcoală
III. Comunicarea informației

XVIII. REPRODUCEREA INFORMAȚIEI ȘI EDUCAREA GÂNDIRII
I. Ideile false despre reproducerea informației
II. Funcțiile reproducerii informației
III. Dirijarea reproducerii informației
IV. Funcţia profesorului
V. Aprecierea

XIX. CÂTEVA CONCLUZII GENERALE
I. Inconştientul şi conştientul
II. Procesul şi produsul
III. Apropiatul și îndepărtatul
 
INDEX
 
 

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie

Cărți noi - Filozofie

Created in 0.0494 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.