Arta de a fi - Erich Fromm

Arta de a fi - Erich Fromm
Preț: 35,00 lei
Disponibilitate: în stoc la furnizor
ISBN: 978-606-40-0640-0
Editura:
Anul publicării: 2019
Pagini: 202

DESCRIERE

Arta de a fi - Erich Fromm

... intr-o lume dominată de consumerism, de goana după avere și onoruri și de falsele rețete pentru fericire, Erich Fromm ne învață cum să ne eliberăm de iluzii și de ideile primite de a gata și cum ne putem exploata energiile lăuntrice pentru a duce o viață cu sens.
 
Trecerea de la existența preocupată de posesie și îmbogățire („a avea") la un trai bazat pe conștientizarea și dezvoltarea propriilor calități sufletești („a fi") conduce, în mod iminent, la o stare de iluminare psihică și de bogăție spirituală. Dacă în volumul A avea sau a fi?, Fromm discută soluțiile politico economice pentru o viață autentică, în cartea de față el se oprește asupra tehnicilor individuale de concentrare și de trezire spirituală, de meditație orientală și de autoanaliză în cheie freudiană. Toate acestea sunt menite să sporească puterea noastră de a iubi, de a gândi critic și de a acționa creativ și productiv.
 
Autoanaliza și în special exercițiile de respirație și de conștientizare se pot face ori de câte ori nu ești ocupat cu altceva, ca atunci când te afli în metrou sau în avion. Toate aceste prilejuri ar trebui să fie utilizate pentru o formă sau alta de atenție concentrată, în loc să începi să citești o revistă, să vorbești cu cineva sau să visezi cu ochii deschiși. Odată ce ai căpătat obiceiul de a face acest lucru, astfel de situații când nu ai „nimic de făcut" devin bine-venite, deoarece te îmbogățesc și îți procură satisfacție.
Erich Fromm
 
Fragmente din carte:
…oricine îşi călăuzeşte viaţa în funcţie de a avea se determină pe sine, îşi stabileşte existenţa, sensul vieţii şi modul de a trăi în conformitate cu ceea ce are, cu ce ar putea avea şi cu ceea ce ar putea avea mai mult. Aproape că nu există vreun lucru care să nu poată deveni un obiect al posesiei sau al dorinţei de a avea: bunuri materiale de toate felurile — case, bani, acţiuni la bursă, lucrări de artă, cărţi, timbre, monede şi alte obiecte care, în parte, pot fi strânse cu „pasiunea unui colecţionar".

Şi oamenii pot deveni obiectul posesiei sau al dorinţei de a avea. Fireşte, nu spunem că cineva devine posesorul altcuiva, pe care îl consideră proprietatea sa. Suntem mai „politicoşi" în această privinţă şi preferăm să spunem că unui individ îi pasă de alţii şi că îşi asumă responsabilitatea pentru aceştia. Dar este bine cunoscut faptul că cine poartă responsabilitatea altora are şi dreptul de a dispune de ei. Astfel, copiii, persoanele invalide, vârstnicii, bolnavii şi cei care au nevoie de îngrijiri sunt luaţi în posesie şi consideraţi o parte a sinelui unui individ — şi vai de cel bolnav, dacă se însănătoşeşte, sau de copil, dacă vrea să ia singur hotărâri!
 
Devine atunci evident faptul că individul este determinat de modul a avea. Ca şi când nu ar fi fost suficient că oamenii pot fi „deţinuţi în proprietate", în plus, ne hotărâm cursul vieţii şi prin asumarea sau dobândirea de virtuţi şi onoruri. Tot ce contează pentru noi este să avem stimă, o anumită imagine, sănătate, frumuseţe şi tinereţe, iar când acest lucru nu mai este posibil, atunci vrem cel puţin să posedăm „experienţă" sau „amintiri".
 
Unele convingeri de natură politică, ideologică şi religioasă pot fi şi ele achiziţionate ca posesiuni şi apărate cu credinţă — până la vărsare de sânge. Totul ajunge să depindă de faptul că un individ este în posesia adevărului sau că este îndreptăţit. Practic, orice poate fi o posesiune, dacă îţi orientezi viaţa spre a avea. Problema nu este dacă ai sau nu ai ceva, ci mai curând dacă inima ta tânjeşte după ce are sau ce nu are. Şi orientarea bazată pe a nu avea este tot o orientare bazată pe a avea.
 
Fromm nu predică ascetismul; orientarea bazată pe „a fi" nu este acelaşi lucru cu orientarea bazată pe „a nu avea". Problema priveşte poziţia pe care faptul de a avea sau a nu avea o deţine în determinarea scopului în viaţă şi a identităţii individului. Deseori este dificil să distingi dacă posezi ceva în modul existenţial „a avea" sau, pentru a-1 cita pe Fromm, dacă „deţii ca şi când nu ai deţine". Totuşi, fiecare se poate analiza rapid, întrebându-se ce anume are valoare pentru el şi obţinând în felul acesta o idee despre ce s-ar întâmpla dacă ar pierde ceea ce este important şi valoros, aşa încât i-ar fugi pământul de sub picioare şi viaţa ar deveni astfel fără rost. Dacă nu mai poate simţi că este independent sau că are valoare proprie (intrinsecă fiecăruia), dacă viaţa şi munca nu mai înseamnă nimic, atunci individul îşi duce viaţa în conformitate cu orientarea bazată pe a avea: a avea o vocaţie, copii ascultători, o relaţie bună, intuiţii profunde, argumente mai bune şi aşa mai departe. Acela care are o orientare bazată pe a avea foloseşte mereu cârje, în loc să se sprijine pe cele două picioare...

El utilizează mereu un obiect extern ca să existe, ca să fie el însuşi, aşa cum îşi doreşte. Este el însuşi în măsura în care are ceva. Individul decide că este subiect în funcţie de deţinerea unui obiect. Este posedat de către obiecte şi, astfel, de către obiectivul de a le avea….
 
CUPRINS:
 
Cuvânt-înainte
PARTEA I
1. Despre arta de a fi
PARTEA A II-A
2. Marea impostură 3. Trivialităţile 4.„Fără efort, fără durere” 5.„Antiautoritarismul”
PARTEA A III-A
6.„Să vrei un singur lucru” 7. Să fii treaz 8. Să fii conştient 9. Să te concentrezi 10. Să meditezi
PARTEA A IV-A
10. Psihanaliza şi conştientizarea de sine 11. Autoanaliza 12. Metode de autoanaliză
PARTEA A V-A
14. Despre cultura lui a avea 15. Despre filosofia lui a avea 16. Despre psihologia lui a avea
PARTEA A VI-A
17. De la a avea la starea de bine
Bibliografie

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0357 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.